De modesector is een van hardst getroffen sectoren door de coronacrisis, zo berekende Moody’s. In de kledingwinkels blijft de lentecollectie achter gesloten deuren hangen, terwijl leveringen niet doorgaan of er geen geld is voor de najaarsbestellingen.
Hele toeleveringsketen in gevaar
Terwijl maart en april normaal gezien belangrijke maanden zijn om de voorjaarscollectie aan de man of vrouw te brengen, verliest de modesector nu internationaal bijna al zijn inkomsten. E-commerce kan de verloren winkelomzetten niet voldoende opvangen, meent onder andere Creamoda, de sectorfederatie van de Belgische kledingfabrikanten. De toekomst is immers erg onzeker en daardoor krijgt ook het consumentenvertrouwen een flinke deuk.
Ondertussen haalt de coronacrisis bovendien de hele toeleveringsketen overhoop. Na de bevoorradingsproblemen vanuit China start daar de productie weliswaar weer op, maar liggen nu de Westerse opdrachtgevers en afzetmarkten plat. De grote mode-lanceringen gaan niet door, fabrieken worden stilgelegd en nu steeds meer grenzen sluiten, ontstaan ook logistieke problemen voor de invoer en uitvoer.
In Europa producerende modehuizen zoals Gucci, Chanel en Hermès houden door de lockdowns hun fabriek in Frankrijk en Italië dicht, terwijl andere merken een deel van hun productielijnen inzetten voor de ‘corona-industrie’. Zo maakt het Belgische label Xandres momenteel bijvoorbeeld mondmaskers voor ziekenhuizen.
Hoge kortingen, nu al online
Op het moment dat de consumenten weer aan het shoppen zullen slaan, zijn de huidige voorjaarscollecties achterhaald en blijven de handelaars opgescheept met onverkoopbare voorraad. Zara-moeder Inditex reserveert precies daarom al een deel van de winst van vorig jaar voor afschrijvingen op die voorraden, die wellicht met hoge kortingen de deur uit zullen moeten.
Om te redden wat er te redden valt, pakken verschillende moderetailers in hun webshops ook nu al uit met enorme kortingen. Zo lanceert Belgische multimerkenketen ZEB online een ‘lente-opruimactie’ met promoties tot -50%. Niet verwonderlijk, aangezien Burberry voorspelt dat de maandomzet voor maart liefst 80% lager dan normaal kan uitkomen. In de afgelopen zes weken verkocht het Britse merk 50% minder.
“Het is een volledig seizoen dat wegvalt”, zegt fabrikantenfederatie Creamoda. Veel winkels annuleren immers hun bestellingen of hebben straks niet de middelen om hun leveranciers te betalen. Verschillende grote retailers starten daarom onderhandelingen om huurverlagingen te krijgen van hun winkeleigenaars of voor langere betaaltermijnen bij leveranciers.