Zara-moeder Inditex tekende in het derde kwartaal een recordomzet op: de verkoop was er 10% beter dan in pre-coronajaar 2019. Ook rivaal H&M zit weer op het niveau van voor de pandemie.
Weer op koers
Na anderhalf jaar in het teken van de coronacrisis kunnen Inditex en H&M Group, de twee grootste modeholdings ter wereld, weer aanknopen met hun gewone groeitraject. Inditex zette in het afgelopen derde kwartaal zelfs een recordomzet neer: de omzet kwam op 7,4 miljard euro uit, 10% meer dan in dezelfde periode van 2019.
Bij H&M klokte de kwartaalomzet af op 57 miljard Zweedse kroon (5,5 miljard euro), een stijging van 6% tegenover 2019.In het hele boekjaar, dat bij H&M van december tot eind november loopt, haalde de Zweedse groep 199 miljard kroon (19 miljard euro) omzet, goed voor een stijging van 6% ten opzichte van 2020. CEO Helena Helmersson heeft het zelf over een sterk herstel, hoewel de coronamaatregelen en -beperkingen nog steeds voelbaar zijn.
Verdere vernieuwing nodig
Nu het vierde kwartaal lijkt samen te vallen met een internationale vierde golf, is de heropleving echter mogelijk van korte duur. Ook begrijpen beide modereuzen dat ze zich sowieso moeten vernieuwen. Bij Inditex neemt Marta Ortega, de dochter van oprichter Amancio Ortega, het roer over: ze wordt voorzitter van de raad van bestuur, met Óscar García Maceiras als kersverse CEO.
Maceiras gelooft sterk in het verticaal geïntegreerde model van Inditex (en H&M), waarbij zowel de productie als de distributie van de kleding in eigen handen zijn. Dat zou ook de onlinepropositie versterken, aangezien e-commerce en de fysieke winkels er op dezelfde manier worden gevolgd op eenzelfde IT-platform. Op die manier kunnen beide verkoopkanalen naadloos aan elkaar worden gekoppeld. In de negen maanden tot eind oktober verkocht Inditex 28% meer online dan in 2020 en dubbel zoveel als in 2019.
Verticalisatie staat samenwerkingen niet in de weg: zo maakt H&M net nog een lokale samenwerking bekend met de Belgische formule Le Freddie: het Antwerpse duo biedt in februari een selectie vintagestukken in H&M-winkels in Antwerpen, Gent en Brussel. Ondertussen zet Zara haar eerste stapjes in het metaversum in samenwerking met het Koreaanse merk Ader Error: de bijzondere capsulecollectie zal zowel virtueel als fysiek bestaan.