Luxeplatform Farfetch krijgt er twee strategisch belangrijke aandeelhouders bij: Alibaba en Richemont investeren samen 1,1 miljard dollar in het bedrijf. Het is een aanzet tot consolidatie in de online luxebranche.
Concurrenten van elkaar
Designermarktplaats Farfetch, de nummer twee in de e-commercemarkt voor luxegoederen, gaat een strategische samenwerking aan met zowel Richemont als Alibaba. Samen willen ze de luxesector verder digitaliseren én consolideren. Om dat te bereiken, investeren Alibaba en Richemont samen 1,1 miljard dollar in het platform.
Concreet richten alle ogen zich op China: 600 miljoen dollar gaat naar obligaties uitgegeven door Farfetch Limited, maar Alibaba en het modeplatform richten daarbovenop nog eens een nieuwe joint venture Farfetch China op. Ook daarin investeert Richemont: in totaal krijgen Alibaba en Richemont 25% van de Chinese joint venture in handen.
De samenwerking is opvallend, omdat de Chinese Alibaba-rivalen Tencent en JD al langer aandeelhouder zijn bij Farfetch. Bovendien is de luxemarktplaats een rechtstreekse concurrent van beide spelers: Richemont-dochter Yoox Net-a-Porter is de nummer één in onlineluxeverkoop, gevolgd door Farfetch en daarna Alibaba zelf.
Samen top drie
De top drie speelt nu dus samen onder een hoedje, wat volgens het Duitse blad Handelszeitung wellicht tot verdere consolidatie zal leiden. Zeker nu de Chinezen, de belangrijkste luxeklanten ter wereld, de wereld niet kunnen rondreizen, is het belangrijk om aanwezig te zijn op de lokale markt, zowel online als offline.
In de praktijk wordt Farfetch geintegreerd in de luxewinkelkanalen van Alibaba, met name Tmall Luxury Pavilion, Luxury Soho en Tmall Global. Het platform krijgt zo toegang tot ruim 757 miljoen Chinese consumenten en ook tot nieuwe, veelal kleinere, luxemerken die nu al via Alibaba verkopen. Later wordt ook de webshop van Yoox Net-a-Porter toegevoegd aan het Tmall Luxury Pavilion.