Is er überhaupt een e-commercespeler die winst maakt met online modeverkoop? Bernard Arnault van LVMH is overtuigd van niet, maar klopt die indruk wel? We zetten de grootste modeplatformen op een rijtje.
Alleen maar verlies online?
Arnault heeft geen goed woord over voor Amazon en consoorten: ze worden volgens de multimiljardair zelfs gefinancierd door terrorisme, laat hij zich ontvallen als reactie op de vraag of de luxegroep zich ziet samenwerken met Amazon. Maar vooral: alle ‘pure players’ in de mode maken verlies en dat is geen goed teken, aldus Arnault. “Hoe groter ze worden, hoe meer verlies”, vervolgt de topman, die toegeeft al meermaals te zijn benaderd, maar de samenwerking altijd te hebben geweigerd.
Dat het met e-commerce moeilijk geld verdienen is, weet LVMH uit eigen ervaring: de luxeholding heeft een (weliswaar bescheiden) eigen onlineplatform genaamd 24S, dat er maar niet in slaagt winst te boeken. Maar klopt de bewering dat er alleen maar geld mee te verliezen valt? We checken het bij de grootste Europese onlinehandelaars.
Top drie uit het rood
Allesverkopers zoals Amazon, Alibaba en eBay buiten beschouwing gelaten, is de grootste Europese pure player zonder twijfel Zalando. Het modeplatform gaat er prat op sinds 2014 winst te boeken, al is dat lang geen constante: op een omzet van 5,4 miljard euro in 2018 haalde de Duitse modespeler 51,2 miljoen euro nettowinst, weliswaar nog maar half zoveel als een jaar eerder. De cijfers duiken dan ook regelmatig in en uit het rood.
Veepee, het vroegere Vente-Privée en ook de moeder van het Belgische Vente-Exclusive, zou een groepsomzet van 3,7 miljard euro hebben behaald in 2018. Winstcijfers maakt het bedrijf niet bekend, maar naar eigen zeggen is Veepee winstgevend in elk land waar het vandaag actief is. Of dat ook op groepsniveau zo is, valt evenwel te betwijfelen, gezien de agressieve overnamepolitiek van de aanbiedingensite.
Het Britse Asos is een met een omzet van 2,73 miljard Britse pond (3,1 miljard euro) de derde topspeler. De nettowinst wil de moderetailer niet kwijt, maar de winst voor belastingen kwam in het boekjaar dat eindigde op 31 augustus 2019 uit op 33,1 miljoen pond (39 miljoen euro). Dat was wel nog maar een derde van de winst een jaar eerder, die toen 102 miljoen pond bedroeg.
Groeien kost winst
Interessant voor Arnault zijn de prestaties van online luxeplatform Yoox-net-a-Porter, dat grotendeels eigendom is van LVMH-concurrent Richemont. In 2018 behaalde het modeplatform 2,09 miljard euro omzet, goed voor een stijging van 12%. Hoewel het bedrijf nog steeds verlieslatend is, halveerde het verlies wel van 49 miljoen euro naar 21 miljoen euro.
De Duitse modewebshop Bonprix, onderdeel van de Otto-groep, haalde in het boekjaar 2018/2019 een omzet van 1,57 miljard euro. Hoewel de groei daarmee vertraagt – in 2017 werd al een omzet van 1,5 miljard euro opgetekend – is deze webshop wel winstgevend: al tien jaar op rij groeit het bedrijf naar eigen zeggen met winst. De winst voor belastingen neemt inmiddels een paar jaar tussen de 3 en 5% toe.
Het Amerikaanse Farfetch steekt niet onder stoelen of banken dat omzet voorrang heeft op winst: op een omzet van 602 miljoen dollar (550 miljoen euro) boekt de luxeretailer liefst 156 miljoen dollar verlies (140 miljoen euro). Nochtans werd wel voor 1,4 miljard dollar aan kleding verkocht op de webshop, liefst 55% meer dan een jaar eerder.
Mythe versus realiteit
Bij de Britse fastfashionwebshop Boohoo is een eerste voorzichtige winst te vinden: in 2018 steeg de omzet met 48% naar 856,9 miljoen pond. Zo rondde de snelgroeiende modespeler net de kaap van een miljard euro. De winst ging eveneens de hoogte in: een toename van 38% zorgde voor een winst voor belastingen van 59,9 miljoen pond (70 miljoen euro).
About You, de nieuwkomer van de Otto-groep, is ook al goed voor 461 miljoen euro omzet. Opgericht met de ambitie om de rivaal bij uitstek van Zalando te worden, mag het niet verwonderen dat About You nog forse verliezen lijdt: in het boekjaar dat tot eind februari 2019 liep bedroeg het verlies er 114 miljoen euro.
Alles welbeschouwd kunnen we Bernard Arnault dus bezwaarlijk ongelijk geven: consequent rendabel groeien met online modeverkoop is tot op heden eerder mythe dan realiteit. Wie wel winst weet te boeken, doet dat doorgaans met vallen en opstaan, terwijl netto onder de streep nog maar zelden wat overblijft.