Het Franse luxeconcern LVMH neemt het belang van 49% van Marcolin in Thélios over en krijgt zo de brillengroep volledig in handen. Zo komt een einde aan de joint venture die de Fransen en de Italianen in 2017 oprichtten.
Positie in brillenmarkt versterken
Als onderdeel van de deal zal Marcolin op zijn beurt het belang van 10%, dat LVMH gelijktijdig met de oprichting van Thélios in het Italiaanse concern heeft verworven, terugkopen. Door de transactie wordt Thélios volledig geïntegreerd binnen het Franse luxehuis.
“Dit is een kans voor LVMH om zijn aanwezigheid in de brillenindustrie verder te versterken en voor Marcolin om toekomstige strategische investeringen na te streven”, melden beide partijen in een gezamenlijke verklaring.
Onlangs heeft ook rivaal Kering zijn brillendivisie versterkt via de overname van het chique Deense label Lindberg. De Gucci-eigenaar begon in 2014 met de uitbouw van een eigen brillentak, die vijf jaar later reeds goed was voor een omzet van bijna 600 miljoen euro.