131% omzetgroei
Uniqlo Europe heeft er een prima boekjaar 2014 (eindigend op 31 augustus) op zitten, zo blijkt uit de officiële cijfers die bij het Britse handelsregister werden gedeponeerd. De Japanse modeketen zag zijn omzet met liefst 131% verdubbelen tot 203 miljoen euro, met dank aan nieuwe flagships in Berlijn, Parijs en Marseille, alsook aan de fusie van de Britse en de Franse tak (die tot dan elk apart functioneerden). Tegelijk lanceerde de groep zijn webshop ook in 18 Europese landen.
Meteen schrijft Uniqlo in Europa voor het eerst ook zwarte cijfers: de winst klokte af op 2,2 miljoen euro. Het jaar voordien was er nog een verlies van 3,4 miljoen euro.
Expansie en… mannen
In het lopende boekjaar gaan de Japanners volop voor expansie: in september kwam er al een winkel bij in Straatsburg, en een maand later nog eentje in Parijs. In België opent Uniqlo nog deze herfst een winkel in Antwerpen. Intussen lijkt ook de verovering van Spanje gestart.
Daarnaast wil Uniqlo ook meer en meer mannelijke consumenten verleiden: “De kledinglijnen voor mannen zijn geen bijkomende activiteit, maar een prioriteit”, zegt chef merchandising Steven Sare in een interview met Business Insider. “Bij Uniqlo bestaat de helft van de klanten uit mannen, terwijl onze concurrenten voornamelijk vrouwen aantrekken.”