Essentiel slankt verkoopnetwerk af

Interieur van winkel Essentiel in Antwerpen
Foto: Essentiel

Het Antwerpse modemerk Essentiel stopt de samenwerking met een groot aantal verkooppartners: het netwerk halveert bijna naar 69 multimerkenboetieks in Belgie en 550 verkooppunten in het buitenland. De coronapandemie was een keerpunt - én een leerpunt.

 

In twee schijven

In plaats van in 120 Belgische winkels zal de kleding van Essentiel binnenkort nog maar op 69 locaties te vinden zijn. Internationaal slankt het aantal verkooppartners af van 800 naar 550. Naar aanleiding van de coronacrisis heeft het Antwerpse modemerk een nieuwe werkwijze ingevoerd, en die veranderingen kan het naar eigen zeggen alleen in de sterkste zaken implementeren.

 

Om kosten te besparen, wordt de zomercollectie van volgend jaar met name in twee fases geleverd: een eerste deel komt in januari en februari naar de winkels, een maand later volgt een tweede schijf. Op die manier kunnen zowel de productie als de voorraden in twee keer worden betaald, in plaats van alles ineens. Ook gebeurt de tweede levering voortaan via 'kostenvriendelijker' (maar trager) transport, met name de trein of de boot.

 

“Imago, locatie en betaling”

Essentiel speelde volgens topvrouw Inge Onsea al langer met het idee, maar durfde het niet door te voeren, verklaart ze aan De Standaard. Door de coronacrisis werd het een kwestie van moeten: "We willen diepere partnerships aangaan met de winkels die overblijven. Vijftig winkels kan ik meetrekken in de veranderingen die wij doorvoeren, maar geen 120", aldus Onsea.

 

De overblijvers werden geselecteerd aan de hand van criteria als imago, locatie en betalingsmogelijkheden. Door met minder verkooppartners te werken, wil het modelabel dat imago overigens opkrikken en weer exclusiever worden. Op dit moment is de groothandel nog goed voor 30% van de omzet in Belgie, maar de eigen winkels en webshop zullen nu een groter gewicht krijgen. De eigen verkoopkanalen doen het bovendien goed, zegt Onsea, die sinds een maand ook "licht aan het einde van de tunnel" ziet. "De eerste veldslag van de oorlog is gevochten", klinkt het hoopvol.

 

'Pink pill' of braver 2021?

Al brengt het inkopen van zomercollectie van volgend jaar nu al de nodige kopzorgen met zich mee: door de krappe kaspositie van veel modebedrijven en -handelaars, maar ook de aanhoudende onzekerheid over het coronavirus, lijkt de sector dit jaar beperkter en risicovermijdend nieuwe kleding te bestellen. 

 

Mode Unie verwacht een iets voorzichtigere en bravere aankoopstrategie, terwijl Onsea net pleit voor "veel kleuren en zotte stukken". "Als de mensen nu iets kopen, dan mag het iets speciaals zijn. De basisstukken hangen al in hun kast", zegt de topvrouw. "In deze sombere tijden hebben we net zo’n pink pill nodig".