Modeketen Esprit heeft in de eerste helft van het boekjaar 2016/17 opnieuw winst gemaakt, na fors verlies een jaar eerder. De positieve cijfers zijn te danken aan het sluiten van onrendabele winkels en het beperken van het aantal kortingen.
Dalende omzet vanwege winkelsluitingen
De totale omzet van Esprit kwam in de eerste helft van het boekjaar uit op 8,32 miljard Hongkong dollar (iets meer dan een miljard euro): dat is een daling van 9,9% ten opzichte van een jaar eerder. Esprit voegt er wel aan toe dat de resultaten in de belangrijkste kanalen en op de belangrijkste markten in het tweede kwartaal beter waren dan die in het eerste kwartaal.
Bovendien daalde ook de verkoopoppervlakte met 14,3% ten opzichte van een jaar eerder: de lagere omzet was dus vooral te wijten is aan de sluiting van een aantal winkels.
Minder kosten
Esprit slaagde er ook in om de kosten met 10,8% te drukken: “De groep heeft een merkbare verbetering in zijn financiële prestatie bereikt, dankzij de besparingen die werden gedaan, vooral door het versneld sluiten van verlieslatende winkels”, zegt CFO Thomas Tang. Daarmee is Esprit goed op weg om zijn doel te bereiken van een miljard dollar (123 miljoen euro) aan kostenbesparingen ten opzichte van het vorige boekjaar.
Dankzij die besparingen wist Esprit, ondanks een dalende omzet, mooie winstcijfers voor te leggen in de eerste helft van het boekjaar. Zo kwam de nettowinst uit op 61 miljoen dollar (7,5 miljoen euro), tegenover een verlies geleden van 238 miljoen dollar (29 miljoen euro) een jaar daarvoor. De bruto winstmarge steeg met 2% naar 52,5% dankzij het terugdringen van kortingen in zijn winkels en aan zijn wholesale partners. De zwakke positie van de euro deed een deel van die maatregelen wel teniet.
Ook in de tweede helft van het jaar zal Esprit zijn nieuwe strategie blijven doorvoeren. De omzet zal dus blijven dalen, maar daar tegenover staan hogere winsten en een daling van de kosten. In het vorige boekjaar wist Esprit trouwens al een kleine winst van 2,4 miljoen euro te maken, nadat het in 2014/2015 nog een verlies leed van meer dan 400 miljoen euro. Die prestatie kwam er dankzij een sterke tweede jaarhelft en was toen al het bewijs dat de herstructurering geslaagd was.