Modeketen Esprit heeft in het boekjaar 2015-2016 opnieuw weten aan te knopen met winst: zowel de webshop als de fysieke winkels wisten bij te dragen aan de positieve resultaten.
Daling omzet, stijging winst
De omzet daalde wel met 8,4 procent naar 17,79 miljard Hongkong dollar (2,05 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Esprit wist toch een nettowinst te maken van 21 miljoen Hongkong dollar (2,4 miljoen euro). Een jaar eerder was er nog sprake van een verlies van 3,7 miljard Hongkong dollar (426 miljoen euro).
Om de resultaten ook in het huidige boekjaar op peil te houden, zal Esprit zich blijven focussen op het sluiten van verlieslatende winkels en het terugdringen van het marketingbudget waar mogelijk.
Geslaagde herstructurering
Esprit is al een tijdje bezig met een herstructurering, waarbij niet enkel een aantal winkels werden gesloten, maar waarbij ook prijzen werden aangepast en er veranderingen werden doorgevoerd binnen de logistieke tak van het bedrijf. Die veranderingen werpen nu hun vruchten af.
De resultaten van de onderliggende prestaties zijn zichtbaar verbeterd ten opzichte van vorig jaar en waren beter dan verwacht”, zegt Esprit-CFO Thomas Tang in een reactie. “Deze verbetering was sterk te danken aan goede prestaties in onze retailkanalen (zowel offline als online), lagere kosten van onze activiteiten en een positieve netto fiscale balans dit jaar.