Eindelijk nog eens goed nieuws van modemerk Esprit: de wissel van de wacht heeft ook tot een terugkeer naar positieve cijfers geleid. De geboekte winst is dan wel relatief klein (bijna 14 miljoen euro), maar de ommekeer is wel significant.
Terug van (ver) weg geweest
“Esprit kwijnt steeds verder weg“, schreef onze redactie vorig jaar nog. Met recht en reden: het Hongkongse bedrijf had net een omzetdaling met een kwart en een verlies van 120 miljoen euro laten optekenen. Het zag er toen helemaal niet goed uit voor de keten, die na een insolventieprocedure in Duitsland de helft van zijn Duitse en bijna al zijn Aziatische winkels had moeten sluiten.
Des te indrukwekkender is het parcours dat Mark Daley tijdens zijn eerste dienstjaar heeft afgelegd: de nettowinst van 121 miljoen Hongkongse dollar over de eerste helft van het huidige boekjaar is de eerste winst die het bedrijf in vier jaar laat optekenen. Het bedrijf noemt zijn zware herstructureringen dan ook onomwonden een succes.
Toekomst én verleden
Esprit toont zich dan ook ambitieus voor de toekomst: een nieuwe Chief Product Officer, Sang Langill, moet het bedrijf met capsulecollecties hipper in de markt zetten en een verdere focus op e-commerce bevestigen. 2022 moet Esprit ook een duurzamer en milieuvriendelijker bedrijf maken, zegt het persbericht.
Toch wil Esprit zich ook verankeren in de nostalgie naar de jaren 1970/80/90, om bij de bestaande klanten “een gevoel van nostalgie te doen ontvlammen en de herinneringen aan liefde, vreugde en geluk weer op te wekken, die ze vroeger hebben gedeeld met Esprit.”