Een zwak consumentenvertrouwen, de oorlog in Oekraïne en investeringen in de herpositionering van het merk bezorgen Esprit forse verliescijfers bij een dalende omzet. Toch verwacht de moderetailer een ommekeer in de tweede jaarhelft.
Kortingen en investeringen
De omzet van modegroep Esprit Holdings daalde in het afgelopen halfjaar met 17% naar 3 miljard Hongkongse dollar (350 miljoen euro). Die terugval is volgens de retailer te wijten aan een negatief sentiment bij consumenten in Duitsland en in de rest van Europa. De moeilijke economische context en de oorlog in Oekraïne wegen op het consumentenvertrouwen, zegt het bedrijf.
Het nettoverlies bedroeg wel 714 miljoen Hongkongse dollars (84 miljoen euro), terwijl er een jaar eerder nog een winst was van 13 miljoen Hongkongse dollar: het bedrijf moest immers diepere kortingen toestaan. Om weer aan te knopen met zijn historische sterktes investeert Esprit bovendien in een grondige herpositionering, winkelopeningen, digitalisering en nieuwe collecties.
Dat heeft volgens het modebedrijf al geleid tot bemoedigende signalen in juni. Bijkomende initiatieven in de tweede jaarhelft moeten de retailer weer op weg zetten naar winstgevende groei.