Modeketen Esprit levert geen online bestellingen meer aan klanten die teveel producten retourneren. Esprit zegt het beleid ingevoerd te hebben, om zo gratis retourneren ook in de toekomst te kunnen blijven aanbieden.
Enkel in uitzonderlijke gevallen
Enkel klanten die meer dan 90% van hun laatste zestien bestellingen in de voorbije twee jaar hebben geretourneerd, zullen geband worden van de webshop. Als ze in de buurt komen van dat percentage, dan zullen ze wel eerst gewaarschuwd worden met een mail. Esprit stelt dat het momenteel bijzonder weinig voorkomt dat klanten geen online bestellingen meer kunnen doen, omdat ze teveel hebben teruggestuurd.
“We begrijpen dat dit onverwacht kan zijn voor sommige klanten, aangezien gratis retourneren standaard is geworden in de sector. In sommige gevallen is het retourpercentage echter uitzonderlijk hoog”, zegt Esprit aan onze redactie. “We kunnen gratis retourneren enkel blijven aanbieden, als het retourpercentage bij alle klanten binnen de grenzen wordt gehouden.” De regel van 90% is niet enkel geldig in België: ook in alle andere Europese webshops van de modeketen kunnen klanten geweerd worden wanneer ze vrijwel alles terugsturen.
H&M en Zalando hebben alvast laten verstaan dat ze niet van plan zijn om dergelijk systeem in te voeren. Volgens hen is het de taak van de retailer om ervoor te zorgen dat het retourpercentage daalt.