Eigen winkels scoren beter dan groothandel
Esprit, dat op de beurs van Hongkong noteert, sloot zijn voorbije kwartaal (tot eind september) af met een omzet van 4,6 miljard Hongkong dollar, omgerekend zo’n 545 miljoen euro. Dat betekent een omzetdaling van -14,9% in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Op basis van constante wisselkoersen oogt het plaatje echter veel minder negatief: dan blijft de omzetdaling beperkt tot -0,4%.
Al bij al geen slechte prestatie, zeker gezien de inkrimping van de winkeloppervlakte in het eigen retailkanaal (-7,6%). “Onze herfst-wintercollectie die goed werd onthaald, samen met de #ImPerfect-marketingcampagne en onze omnichannelinitiatieven, zijn de sleutels van de omzetstijging in onze retailtak, zowel online als offline”, meldt de groep in zijn kwartaalupdate.
Veel meer problemen heeft Esprit in zijn groothandelstak: de kwartaalomzet van die poot zakte in Duitsland (nog altijd goed voor bijna de helft van de groepsomzet) met -8,1%, in de rest van Europa met -9,5% en in Azië zelfs met -36,8%. Samengeteld komt dat neer op een omzetdaling van -12,3%, wat grotendeels overeenstemt met de daling van de verkoopoppervlakte (-11,9%). Al onderstreept de groep dat dit “het resultaat is van groothandelorders van zo’n 6 maanden geleden en dat dit dus geenszins de huidige verkoop aan eindconsumenten weerspiegelt”.