Esprit kwijnt steeds verder weg

Gevel winkel van retailer Esprit
Foto: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com

Esprit heeft een tumultueus jaar achter de rug: terwijl de omzet met bijna een kwart daalde, verdubbelde het verlies. De coronacrisis kwam er bovenop ingrijpende herstructureringen en een transformatieplan dat al jaren aansleept.

 

Even bijna break-even

Ondanks aanhoudende pogingen tot een turnaround, die al sinds 2018 aan de gang zijn, lijkt Esprit steeds verder achteruit te boeren. De omzet daalde in het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 30 juni, met 23,7% tot 9,87 miljard Hongkongse dollar (1,08 miljard euro), terwijl het onderliggende operationele verlies bijna verdubbelde tot 1,1 miljard Hongkongse dollar (120 miljoen euro).


Aangezien de coronacrisis de tweede jaarhelft domineerde, splitst de modeformule het jaar weliswaar in twee. In de eerste helft, voor de coronapandemie, zegt de groep – die Duitsland als kernmarkt heeft maar gevestigd is in Hongkong – in lijn met de verwachtingen te hebben gepresteerd. Esprit draaide toen bijna break-even, dankzij een verbetering van de brutowinst met zo’n 150 miljoen euro.


“Deze vroege tekenen van verbetering gaven het management het vertrouwen dat ze op het juiste spoor zaten”, luidt het in het perscommuniqué, maar toen brak Covid-19 los. Al was er ook in de eerste jaarhelft het plan om met minder winkels verder te gaan en zakte de retailomzet in Europa met 13%. Over het hele jaar kelderde de Europese retailomzet met 29%.

 

China kwijt, e-commerce daalt

In maart moest de modegroep in Duitsland bescherming aanvragen via een insolventieprocedure, wat dan weer leidde tot de sluiting van de helft van alle Duitse winkels en het afstoten van quasi alle markten in Azië. Tot overmaat van ramp speelde het bedrijf ook zijn Chinese joint-venturepartner kwijt, waardoor Esprit nu zelfs geen winkels in het modieus belangrijke China meer heeft.


Het modelabel slaagt er bovendien niet in online te groeien, nochtans de redder in nood voor zo goed als alle retailformules tijdens de coronacrisis. De online omzet ging in het voorbije boekjaar met 9% achteruit, naar eigen zeggen omdat het bedrijf niet meedeed met de kortingen van andere retailers. Esprit heeft een nieuwe strategie waarbij het meer aan de volle pot wil verkopen en minder kortingsacties voert, maar dat brak vooral tijdens de pandemie en koopjesdagen zoals Black Friday zuur op. 


Niet verwonderlijk zijn ook de verwachtingen voor het volgende boekjaar laag. Esprit wil voortaan meer focussen op groothandel, de belangrijkste markten van de groep en op het verdere sluiten van verlieslatende winkels. De groep is ervan overtuigd dat herstructureren noodzakelijk is, maar gaat daardoor wel uit van “een verminderde winstgevendheid” en nog verdere dalende omzetten. Pas in boekjaar 21/22 hoopt het bedrijf weer winstgevend te zijn.