Modeketen Esprit heeft veertig miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwing van zijn webwinkels. Die leunen voortaan zwaar op artificiële intelligentie om meer personalisatie mogelijk te maken.
Persoonlijke klantbenadering
Het nieuwe e-commerceplatform is een belangrijk aspect van de digitaliseringsstrategie van het merk, en moet voor meer flexibiliteit zorgen. De integratie van artificiële intelligentie is daarbij cruciaal: die moet helpen om een individuele klantbenadering mogelijk te maken, bijvoorbeeld in de vorm van gepersonaliseerde stijlsuggesties. Verder moeten shoppers kunnen filteren op speciale kenmerken van items zoals duurzame materialen, stijlen en pasvormen.
Begin dit jaar werd het nieuwe platform reeds gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, schrijft Internet World. Oostenrijk volgt nog dit voorjaar en tegen de zomer is Duitsland aan de beurt. Later op het jaar zal de modeketen het platform uitrollen naar nog meer landen.
Achterstand
Esprit worstelt al jaren met zijn digitale transformatie: het bedrijf zag de structurele verandering in de mode-industrie te laat aankomen en loopt op het vlak van digitalisering dan ook achter op vele concurrenten. Het nieuwe e-commerceplatform moet de achterstand mee helpen goedmaken.
In november 2018 heeft de modeketen een groot besparingsplan gelanceerd, dat er al toe leidde dat een hele reeks slecht presterende winkels gesloten zijn. In de eerste helft van het boekjaar 2019-2020 daalde de omzet van de onderneming daardoor met 15% tot 5,76 miljard Hongkong dollar (650 miljoen euro).