Het voorbije boekjaar wist het Italiaanse modemerk Ermenegildo Zegna zijn omzet weer de hoogte in te stuwen, terwijl die een jaar eerder was gedaald. Daar tegenover staat wel dat de winst met meer dan een derde is gezakt.
Investeringen
De totale omzet van het modebedrijf steeg met 4% naar 1,26 miljard euro: het Italiaanse bedrijf zegt dan ook tevreden te zijn met de omzetontwikkeling in de huidige economische situatie. Wel krijgt Ermengildo Zegna te maken met steeds dalende marges, waardoor de winstcijfers daalden van 71 naar 45 miljoen euro (een daling van 36,6%). Ook de ebitda kende een terugval van 21% naar 146 miljoen euro.
Die dalende winst is ook het gevolg van de investeringen die het bedrijf deed, voornamelijk in de Italiaanse faciliteiten. Zo werd er nabij Novara een productiesite voor formele kleding opgezet en het bedrijf werkt daarnaast ook aan het verder uitbreiden van zijn omnichannelactiviteiten.
China is nog steeds de belangrijkste markt voor het merk, al maken zowel Amerika als Europa terrein goed. Op het einde van 2015 waren er 523 winkels van Ermenegildo Zegna te vinden, waarvan 307 in eigen beheer.