De Spaanse modeketen Mango kan eindelijk weer aanknopen met groei, zij het hele lichte: de fastfashionretailer boekte vorig jaar 1,8% meer omzet. Na jaren van achteruitgang is dat voor de keten wel al heuglijk nieuws.
Break-even en minder schulden
Mango heeft in 2018 een omzet van 2,2 miljard euro behaald, en zelfs de lichte groei is voor de Spaanse modegroep goed teken: “Midden in een complexe wereld en een veranderende mode-industrie, hebben klanten onze collecties sterk gewaardeerd en hebben we onze omzet kunnen verhogen, iets wat de afgelopen jaren niet is gebeurd”, aldus CEO Toni Ruiz volgens FashionUnited.
Vooral positief is dat het kledingmerk ook zijn operationele verlies heeft weten terug te dringen: Mango draaide vorig jaar break-even. De groep boekte een EBITDA van 135 miljoen euro en wist zo ook de schuldenberg met 100 miljoen euro te verlagen tot 315 miljoen euro. “We kunnen ons strategisch plan verderzetten en onze schulden en financiële uitgaven terugdringen”, klinkt het opgelucht bij Ruiz.
Digitaal groeit sneller dan verwacht
In dat strategisch plan is de digitale transformatie een belangrijke pijler. Vorig jaar opende het modelabel een digitaal innovatiecentrum in Barcelona en lanceerde het onder meer het loyaliteitsprogramma ‘Mango likes you’ in Spanje en Frankrijk. In totaal investeerde het in de voorbije twee jaar 75 miljoen euro in de digitalisering, maar nu wil het enseigne nog een versnelling hoger schakelen.
Dat komt omdat e-commerce er vandaag al 20% van de totale omzet uitmaakt, goed voor 445 miljoen euro in 2018. Oorspronkelijk verwachtte Mango pas in 2020 de kaap van de 20% te ronden. De groep stelt die verwachting nu bij naar 25% van de omzet in 2019 en 30% online omzet eind 2020.
Mango stond deze zomer alvast in de belangstelling toen de Spaanse koningin Letizia in Mallorca werd gespot in een jumpsuit van het merk en daarmee de internationale pers haalde.