Europa dé achilleshiel
“Een uitzonderlijk en uitdagend jaar“, zo noemt CEO Jose Manuel Martínez Gutiérrez het boekjaar 2012-2013 dat werd afgesloten op 30 juni. Het bedrijf rapporteert een operationeel verlies van 4,2 miljard HK$ (408,9 miljoen euro). Een jaar geleden was er nog sprake van een nettowinst van 873 miljoen HK$ (87,5 miljoen euro) en een operationele winst van 1,171 miljard HK$ (ca. 113,94 miljoen euro).
Esprit realiseerde in het voorbije boekjaar een omzet 25,9 miljard HK$ of zo’n 2,5 miljard euro. Tegenover de 30,165 miljard HK$ van een jaar eerder is dat een daling met liefst 11,5%. En ook al schrijft het management die daling vooral toe aan de beslissing om zich uit Noord-Amerika terug te trekken, toch is er méér aan de hand: exclusief de VS daalde de omzet immers nog altijd met 7,7%.
Die terugval komt vooral op naam van Europa, waar de kledinggroep nog altijd bijna 80% van zijn omzet genereert. Een gevolg van de economische crisis uiteraard, maar ook van de toegenomen concurrentie van ketens als Zara (Inditex) en H&M, waarop Esprit nog geen antwoord heeft gevonden.
“Op de juiste weg”
Toch houdt CEO Jose Manuel Martínez Gutiérrez (zelf een ex-Inditex’er) er de moed in: “Gedurende een moeilijk jaar hebben we stap voor stap onze ambitieuze weg naar herstel vervolgd. We zijn ons bewust van de grote uitdaging die voor ons ligt, maar houden ook altijd het immense potentieel van Esprit in het achterhoofd. De tweede helft van ons boekjaar heeft aangetoond dat we de juiste weg gekozen hebben.”
Die “juiste weg” bestaat er ruwweg in om meer bezoekers te lokken, onder meer door het nieuwe winkelconcept Lighthouse versneld uit te rollen, de collecties sneller te laten wisselen (naar het voorbeeld van Zara en H&M) en het Edc-label verder uit te rollen. Voorts wil de groep de voorraden (en de daarmee gepaard gaande kosten) verminderen en minder afhankelijk worden van Europa door onder meer opnieuw te groeien in China.