Modeketen e5 Mode gaat een nieuw concept testen, waarbij de winkels meer beleving moeten bieden. De primeur is alvast voor Aartselaar en Hasselt: zij gaan moeten aantonen dat fysieke winkels zo een vuist kunnen maken tegen de online concurrentie.
Sfeer en beleving
“We gaan onze winkels proberen aan te passen aan de behoefte van de klant van vandaag”, zegt verkoopsmanager Sigrid Waeterloos volgens HBVL. “Door het online gebeuren is het consumentengedrag gewijzigd. Tien jaar geleden was je verplicht om fysiek naar een winkel te gaan om iets te kopen. Nu heb je de keuze: ik shop online of in de winkel. Er moet een reden zijn om naar de winkel te komen. Daarom hebben we aan onze medewerkers op de vloer gevraagd wat volgens hen de vragen van de klanten zijn en hebben we op basis daarvan een nieuw concept ontwikkeld.”
In dat nieuwe concept wordt er onder andere meer ingezet op sfeer en beleving. Zo komt er een koffiehoek in de winkels en is er ruimte voor modeshows en demonstraties. Daarnaast worden alle verkoopsters opgeleid tot personal shoppers.
Personal shopper
“Onze klanten kunnen online een afspraak met een personal shopper boeken”, vertelt winkelmanager Patricia Cox. “De klant heeft zelf weinig tijd, maar onze eigen mensen kennen onze collectie perfect. Ze krijgen een uur lang een personal shopper ter beschikking.” In dat uur spreekt de personal shopper eerst uitvoerig met de klant, waarna ze doorheen de winkel enkele outfits gaat samenstellen.
De modeketen mikt normaal op 40-plussers, maar het hoopt in het nieuwe concept een breder publiek aan te trekken. “Ons doelpubliek blijft 40+”, zegt CEO Ronald Boeckx aan GVA. “Maar alle leeftijdscategorieën willen ‘mee’ zijn en de generatiekloof valt weg en verjongt als het ware. We willen elk bezoek de moeite waard maken. Met persoonlijk advies, een unieke beleving en een wekelijkse evenementenkalender, spelen we in op de evolutie van onze doelgroep en hun koopgedrag.” Daarom zal ook het assortiment uitgebreid wordenmet onder andere Opus en Geisha.