Met een nieuw winkelconcept, dat gebaseerd is op de ‘experience stores’ in Aartselaar en Hasselt, wil e5 mode beter aansluiten bij de leefwereld van de klant. De eerste 10 vernieuwde winkels heropenen eind augustus, tegen begin volgend jaar volgt de andere helft.
Testen en bijsturen
De e5 mode-winkels in Aarlen, Beveren, Herent, Ieper, Oostkamp, Sint-Truiden, Tongeren, Torhout, Waver en Wevelgem zijn al vernieuwd. Het doel van de renovatie is om een betere dienstverlening te kunnen aanbieden en de winkelbeleving aangenamer te maken. Het aanbod wordt ook uitgebreid. De vernieuwingen passen in het eerste investeringsproject van de nieuwe CEO van e5, Alexander Talpe. “Andere winkels die al vernieuwd waren, hebben we ook heringericht volgens het nieuwe concept”, zegt Talpe. “Voor de overige winkels wachten we de resultaten af of herbekijken we de ligging of het huurcontract.”
Het nieuwe winkelconcept is een verbeterde versie van de ‘experience stores’ die e5 mode vorig jaar opende in Aartselaar en Hasselt. “We zien zeker nog een rol voor de fysieke winkel, maar die moet dan wel een toegevoegde waarde bieden. Het is zoeken naar de formule die het best aansluit bij wat de klant wil. De winkels zullen meer collectieshops zijn, met meer producten: niet enkel kleding, maar ook schoenen, zonnebrillen… Zo kunnen klanten bij e5 terecht voor het volledige plaatje. Testen en bijsturen is volgens mij de beste manier om mee te zijn met de veranderende retailmarkt.”
Service en comfort
“De ‘look and feel’ van de winkels is verbeterd door een stijlvolle inkleding en door planten en andere interieurelementen toe te voegen”, zegt Talpe. “We zetten ook in op een praktischere indeling. We hebben rustpunten ingebouwd, zoals een lees- en koffiehoek, waar de niet-winkelende partner even kan ontspannen. Er zijn meer paskamers, met een speciale paskamer voor wie beroep doet op onze ‘personal shoppers’, en de collectie wordt uitgebreid. De kassa bevindt zich nu in het midden van de winkel, zodat er meteen een aanspreekpunt is. We willen op die manier van onze winkels een plaats maken waar mensen inspiratie kunnen opdoen en waar ze graag terugkomen.”
Dat lijkt te werken: de retailer trekt weer meer shoppers aan, die ook vaker terugkeren, aldus Talpe. 30% van de klanten die een beroep doen op de personal shoppers, zijn nieuwe klanten of mensen die in het verleden hadden afgehaakt.