E5 Mode gaat al zijn winkels in België voorzien van het nieuwe concept, waarbij er meer wordt ingezet op beleving en er personal shoppers aanwezig zijn. Dat doet de keten omdat het concept goed aansloeg bij de eerste testtwinkels.
Concurrentie met online markt
In het concept, dat werd getest bij tien winkels, kunnen klanten onder andere een eigen personal shopper reserveren, die ze dan voor één uur beschikbaar krijgen. Het gaat daarbij over eigen medewerkers, die daar allemaal een speciale opleiding voor krijgen.
“Voor ze de winkel ingaan, zullen zij een gesprek voeren met de klant om te zien wat de verwachtingen zijn. Op basis van dat gesprek trekken de klant en de personal shopper de winkel in om stukken te kiezen en te passen. We willen dat het steeds gaat om een vertrouwd persoon, die goed kan inschatten wat mensen zoeken en nodig hebben”, zegt CEO Ronald Boeckx.
Met de personal shoppers wil e5 Mode vooral de concurrentie aangaan met de online markt. “Waar de voordelen van online shoppen vooral liggen bij het bijna oneindige aanbod, ligt de kracht van de winkels in de persoonlijke service”, meent Boeckx. “We merken dat veel mensen behoefte hebben aan advies en ondersteuning bij het winkelen.”
Volgens Boeckx komen andere ketens dan ook voornamelijk in de problemen omdat ze zich niet kunnen aanpassen aan de noden van de klant. “Het is tenslotte de klant die het verkoopkanaal kiest en het is de retailer die zich moet aanpassen. Dit is ons model om meerwaarde te geven aan onze winkels.”