Na net geen tien jaar kreeg de Antwerpse conceptstore Moose in the City een volledige make-over: de retailer zet nog meer in op winkelbeleving en introduceert duurzame innovaties zoals een tweedehandsplatform en een verhuurdienst.
Voor een betere planeet
Sinds 2011 brengt conceptwinkel Moose in the City een assortiment duurzame mode en designmerken uit vooral Scandinavische landen naar Antwerpen. Goed negen jaar later bezorgen zaakvoerders Jan Van Hoof en Patrick Lathouwers de winkel een nieuwe uitstraling, met een gerestyled logo, een volledig nieuwe winkelindeling met enkele zintuiglijke elementen en een selectie van merken die maar een ding willen: een betere planeet.
Omdat duurzaamheid verschillende betekenissen kan hebben, kiest de retailer voor duidelijkheid: “Aan de hand van vier verschillende symbolen vertellen we onze klant wie zijn product gemaakt heeft, waar en hoe dat gebeurd is en uit welke materialen het bestaat. Ook toetsen we onze leveranciers aan die definitie en wanneer nodig, sturen we bij.” Ook voor online bestellingen trekt Moose in the City de definitie van duurzaamheid door: met een Cargo Bike willen ze inzetten op same-day deliveries in de Antwerpse districten.
Klanten kunnen in de winkel gekochte spullen terug binnen brengen, om boeken of fashion een tweede leven te geven: de producten worden opnieuw in de winkel aangeboden. Ook kan je er functionele items, zoals bepaalde outdoorartikelen van Patagonia, huren in plaats van ze te kopen. Naast duurzaamheid staat in de nieuwe winkel ook beleving centraal: zo kunnen shoppers hun drinkfles bijvullen met plat of bruisend water dankzij de Quooker kraan en het beauty gamma in alle veiligheid uitproberen aan de wastafel .