“Oude bekende” Martijn Rozenboom neemt de Nederlandse ketens van het failliete FNG over. De Nederlandse CEO van de modegroep blijft aan en alle ketens, waaronder Miss Etam en Claudia Sträter, maken een doorstart.
FNG Nederland wordt NXT Fashion
FNG maakt in Nederland een doorstart onder het huidige management. Investeerder Martijn Rozenboom, een oude bekende van de failliete modegroep, brengt de ketens Claudia Sträter, Expresso, Miss Etam, Promiss en Steps onder in een nieuwe holding: NXT Fashion. De zakenman laat de dagelijkse leiding daarbij over aan huidige topman Richard Turk. Patrick van der Borden, die ook al voor de afwikkeling van het faillissement zorgde, wordt commercieel directeur.
De vierkoppige directie bestaat verder nog uit financieel directeur Guus Bakker, die vroeger dezelfde rol had bij Claudia Sträter, en logistiek directeur Nick Bogaars. Zij moeten nu het door hen zelf opgestelde meerjarenplan gaan uitvoeren. “Toen duidelijk werd dat de Nederlandse FNG-merken meegetrokken werden door het faillissement van de Belgische moeder wist ik direct dat ik dat niet wilde laten gebeuren”, verklaart Rozenboom.
Versnelling digitale koers
“Nadat ik mij verder verdiepte in de op tafel liggende plannen van het Nederlandse management wist ik het zeker, dit bedrijf verdient een nieuwe kans. Ik ben dus zeer verheugd dat ik de doorstart mag financieren en ben ervan overtuigd dat er een mooie toekomst voor de groep in het vooruitzicht ligt”, aldus nog Rozenboom. Eerder had hij ook al interesse in de Belgische onderdelen van FNG. De ondernemer pleitte ervoor de groep bij elkaar te houden, maar zag daar uiteindelijk van af. Mogelijk zat hij ook achter het consortium met ex-CEO Dieter Penninckx, dat de controle wou terugnemen.
Rozenboom heeft een lange geschiedenis met FNG: hij was eerder betrokken bij de overname van Miss Etam en liet Rens van de Schoor, ex-topman van FNG Nederland, de leiding nemen over McGregor nadat Rozenboom die keten een (uiteindelijk weliswaar mislukte) doorstart bezorgde. De investeerder kocht in het verleden ook al ketens als Op = Op Voordeelshop en probeerde Free Record Shop destijds uit het faillissement over te kopen. Al in die tijd had Rozenboom echter een dubieuze reputatie.
Over winkelaantallen en de hoeveelheid personeel dat aan de slag mag blijven, maakt de overnemer nog niks bekend. Die keuzes en strategische plannen worden de komende weken gemaakt, klinkt het. Wel laat het bedrijf al weten sterk op “digitale retail” en data in te zullen zetten: de directie heeft het over “een versnelling van de reeds ingezette koers”, die er eerder dit jaar met name in bestond fysieke winkels te sluiten ten voordele van e-commerce. De medewerkers zullen weliswaar als eerste geïnformeerd worden over de uitkomsten, luidt het.