Gestegen omzet niet vertaald in extra winst
Hennes & Mauritz verkocht tussen 1 juni en 31 augustus voor 46,024 miljard Zweedse kroon (4,9 miljard euro, exclusief btw) aan kleding, 19% meer dan in dezelfde periode van 2014. In lokale munt bleef de omzetstijging beperkt tot 11%.
De winst leed echter onder de grondstofprijzen, die stegen als gevolg van de duurdere dollar. H&M haalt immers 80% van zijn bevoorrading uit Azië, waar de afrekening vaak in de Amerikaanse munt gebeurt. Gemiddeld over het trimester lag de koers ervan, tegenover de Zweedse kroon, 24% hoger dan een jaar geleden. Ook de transportkosten namen daarom toe.
Brutomarge op laagste peil in 11 jaar
Daardoor zakte ook de brutomarge van 58,3% in 2014 naar 55,9% nu, het laagste peil in elf jaar. De nettowinst bleef dan ook steken op 5,306 miljard kroon (560 miljoen euro), amper meer dan de 5,296 miljard kroon uit dezelfde periode van 2014 en flink onder de verwachtingen van de analisten.
Intussen zet H&M zijn expansie wel verder: het Zweedse concern wil dit jaar 400 nieuwe winkels openen, waaronder primeurs voor India en Zuid-Afrika. Voorts staat voor de komende maanden ook nog een online intrede in Zwitserland en Rusland gepland. Volgend jaar staan Nieuw-Zeeland, Cyprus en Puerto Rico op het programma.