Hoe laat je het grote publiek kennismaken met een volledig nieuw retailmodel? Dressr is het eerste verhuurplatform voor kleding in België. Alleen de cirkel rond maken, kan immers leiden tot een duurzamere modesector, meent onderneemster Caroline Baeten. De start-up is vandaag klaar om mensen de keuze te geven om ook anders te consumeren.
Het begint en het eindigt met vervuiling
Toen ze met Dressr startte, was Baeten helemaal niet van plan een verhuurplatform voor kleding op te richten. Als zo langzamerhand wanhopige consument, zocht ze daarentegen een duurzame oplossing voor modeconsumptie – en kwam daarbij uiteindelijk op verhuur uit. Tijdens het voorprogramma Sustainability in Retail op de RetailDetail Night legt ze de kansen en valkuilen uit van zo’n radicaal nieuw retailmodel.
Het meest vervuilend bleken het begin- en eindpunt van de toeleveringsketen: er wordt te veel geproduceerd en er wordt ook weer veel weggegooid of vernietigd. Die twee punten in het lineaire proces zorgen voor de meeste uitstoot en afvalcreatie. De cirkel rond maken is dus de oplossing: zorgen voor meer draagbeurten, minder productie en minder afval.
Opvallend was ook dat merken zelf vragende partij bleken voor een verhuurplatform. Gevraagd naar welke duurzame oplossingen hen zouden interesseren, kwam bij bevraagde lokale merken steeds verhuur naar boven. Alleen gaven ze aan het zelf moeilijk te kunnen organiseren, omdat er dan een hele omgekeerde logistiek bij komt. Met MBA-studenten zocht Caroline Baeten vervolgens uit of er een markt en een rendabel businessmodel in zat. “Als dat niet zo was, ook goed. Maar het antwoord was over de hele lijn ja.”
Schaal is een absolute voorwaarde
Op lange termijn wordt verhuur even belangrijk als kopen, gelooft de gepassioneerde start-uponderneemster. Voor merken wordt het dan wel de uitdaging om kledingverhuur rendabel en echt duurzaam te maken – en het niet alleen als marketing te gebruiken. “Het is een heel andere manier om met klanten om te gaan. Zeker voor kleine merken is het beter om met een partner samen te werken, want er zijn heel veel kosten die pas bij het opschalen beheersbaar worden.”
Zoals met alles in een platformmodel, heb je schaal nodig. Bij Dressr stellen merken kleding ter beschikking, in ruil krijgen ze een deel van de inkomsten. De samenwerking levert hen echter vooral data op. “Voor de merken moet het interessant zijn om met ons samen te werken”, weet Baeten. “In een lineair model ben je je product én de klant kwijt na aankoop. Bij ons komt het kledingstuk en dus de klant sowieso terug. Dat geeft ons de unieke kans uitgebreide feedback te krijgen. Het is al gebeurd dat merken in de productie dingen hebben aangepast na feedback van onze klanten.”
Mensen voorzichtig laten wennen
Onderzoek door de Universiteit van Antwerpen en Vito heeft aangetoond dat Dressr nu al een positieve impact heeft. Baeten: “Niet elk verhuurmodel is ecologisch, daar ben ik wel mee akkoord. Net daarom is het zo’n enorme puzzel. We werken liefst met lokale merken, waardoor de weg die producten afleggen beperkt blijft. Ook kwaliteit is een vereiste: alle kleren worden na verhuur professioneel gestreken en gewassen. Er zijn items die al twee jaar worden verhuurd en nu nog worden gekocht door klanten – met niet eens zo’n hoge korting. We investeren zo veel mogelijk in de levensduur van producten, en dat kan alleen met echt kwalitatieve kledij.”
Dressr telt al opvallend veel zelfstandigen als klant, van zakenvrouwen tot journalisten, maar heeft nog werk voor de boeg als het over algemene bekendheid gaat. Daarom begint het verhuurplatform nu ook met B2C-campagnes en met eenmalige verhuur. “Het concept is nieuw, dus mensen kijken de kat uit de boom. Voor de feestdagen lanceren we voor het eerst grote campagnes – met minimaal budget – om mensen aan te sporen hun feestoutfit dit jaar te huren. Dat is milieu- én budgetvriendelijker. In tijden van crisis staan mensen meer open voor nieuwe oplossingen, zeker als ze zo kunnen besparen.” Ook drempelverlagend werkt de fysieke showroom op de Vredebaan in Mortsel, op woensdagmiddag open boven de kringloopwinkel Opnieuw & Co.
“Als we vandaag nog maar een klein deel van de markt bereiken, is dat niet erg. We kunnen zo mee groeien en evolueren met de consument”, zegt Baeten nuchter. In het tweede kwartaal van 2023 trekt Dressr niettemin naar Nederland. Het verhuurplatform mikt er vooral op Amsterdam, omdat daar al meer soortgelijke formules zijn. Baeten ziet de Benelux als basismarkt en gaat er voor het marktleiderschap, waarna een ander buurland in het vizier komt.
Op de RetailDetail Night deelt Dressr tijdens het voorprogramma Sustainability in Retail het podium met eFarmz, AB InBev, Deloitte en Xandres. Nadien volgt een spetterend avondprogramma met een CEO-paneldebat, awards en een feestelijk diner. Wil je erbij zijn? Reserveer nog snel je plaats, want het event is bijna uitverkocht.