Dr. Martens, vooral bekend om zijn stoere bottines met opvallende stiksels, zag zijn omzet afgelopen jaar opnieuw stevig groeien, ondanks aanhoudende winkelsluitingen door corona.
“Waken over imago”
Het Britse schoenenmerk verkocht in het boekjaar 2020-2021, dat afliep op 31 maart, 12,7 miljoen paar schoenen, tegenover 11,1 miljoen een jaar eerder. CEO Kenny Wilson zei dat de toename tijdens de pandemie de kracht van het merk illustreerde. “In moeilijke tijden wenden consumenten zich tot producten die ze vertrouwen en waarvan ze weten dat ze er de komende jaren niet mee uit de toon zullen vallen.”
De totale omzet steeg uiteindelijk met 15% tot 773 miljoen pond (900 miljoen euro), waarbij de forse groei van de onlineverkoop (+73%) de klap van pandemie-gerelateerde winkelsluitingen verzachtte. De brutobedrijfswinst (ebitda) nam met 22% toe tot 224 miljoen pond (260 miljoen euro). Netto lag de winst ongeveer de helft lager dan een jaar geleden, een gevolg van eenmalige kosten verbonden aan de beursgang begin dit jaar, schrijft Leeuwarder Courant.
Wilson zei verder dat het bedrijf reeds voor het uitbreken van de coronacrisis in digitale verkoopkanalen had geïnvesteerd. In de toekomst wil Dr. Martens overigens met minder winkeliers samenwerken, maar wel intensiever, zodat het merkimago beter bewaakt kan worden.