Dit is het geheime wapen achter de reactiesnelheid van Mango, JBC en Bel & Bo

Lode Van Laere (midden) met Nicky en Tony Vanwijnsberghe, oprichters van Tonickx.
Lode Van Laere (midden) met Nicky en Tony Vanwijnsberghe, oprichters van Tonickx.

Sneller inspelen op trends, overschotten vermijden, de cashflow controleren en de marges op peil houden: het zijn sinds corona meer dan ooit prioriteiten voor moderetailers. Tonickx helpt hen om binnen de zes weken nieuwe collecties in de rekken te krijgen.

 

Beslissen op korte termijn

Begin januari en begin juli, bij het begin van de solden, liggen in de modewinkels steevast grote stapels onverkochte kledij die lange tijd vooraf goedkoop werd aangekocht in landen als Bangladesh of China en die vervolgens tegen hoge kortingen de deur uitmoeten. Dat is een onhoudbaar model, zegt Lode Van Laere, CEO van de Kortrijkse modeproducent Tonickx. Hij pleit voor een andere aanpak: "Wacht zo lang mogelijk om kledij te bestellen, zodat je op korte termijn kan beslissen op welke trends je inspeelt en welke hoeveelheden je nodig hebt." Op die manier kunnen retailers het overaanbod in hun winkels tegengaan, hun werkkapitaal vrijwaren en hun marges beschermen. 

 

Dit is wat Tonickx doet: damesmode ontwerpen en dicht bij huis produceren, in opdracht van bekende modeketens als JBC of Bel & Bo. In zes weken tijd kan een nieuwe collectie in de winkels verschijnen, in relatief kleine aantallen. Zo kunnen retailers snel inspelen op de vraag van hun klanten. De interesse voor dit businessmodel is sinds corona flink toegenomen: "We krijgen wekelijks vragen van retailers die een nieuwe collectie binnen zes weken in de winkel willen hebben, omdat ze zien dat een type product goed verkoopt."

 

Betaalbare, commerciële damesmode

Technologie en data spelen een sleutelrol in de benadering van Tonickx. "We hebben vorig jaar de technologie gekocht van een failliete start-up, waardoor we kledij kunnen ontwerpen en tonen op een avatar in 3D. Zo is het niet altijd meer nodig om een fysiek staal te produceren, wat ons geld en tijd bespaart." Het bedrijf analyseert data om in te schatten welke modellen succesvol kunnen zijn: "Zeker in digitale verkoop kan je heel goed zien wat klanten kopen, waar ze naar kijken, waar ze van wegklikken… Zo kan je je product bijsturen. Ook kunnen we 3D-modellen doorsturen naar consumenten en hen vragen wat ze mooi vinden. Je kan ook stockdata kopen van webshops van andere modemerken, om te analyseren wat succesvol is. Mode is een sector met veel emoties en best wat ego’s. Met data hou je die buiten de beslissingen."

 

Zo brengt Tonickx de eindklant binnen in het bedrijf. "Veel designers denken vanuit catwalktrends, en niet genoeg vanuit de echte vrouw die binnenwandelt in een baanwinkel en die wel mee wil zijn, maar niet per se voorop wil lopen. Wij zijn trendvolgers, we zorgen dat de juiste trends snel bij de klant zijn en specialiseren ons in betaalbare, commerciële damesmode. En we ontzorgen onze klanten van het ontwerp tot de winkel."

 

Internationale klanten

Tonickx weet steeds meer gereputeerde moderetailers over de streep te trekken. Sinds drie maanden is ook Mango klant, iets waar Van Laere best trots op is: "Ze werden overtuigd door onze 3D-technologie en door het feit dat we produceren in Roemenië en Tunesië. Modebedrijven willen ook hun geopolitieke risico’s spreiden. We werken in Frankrijk voor La Redoute, Naf Naf en Stella & Suzie, een interessant merk dat gestart is vanuit digitale marketing, influencers, Instagram… We produceren voor hen zo’n 25 modellen per maand in kleine aantallen – 200 stuks per referentie. Bekende Belgische klanten zijn JBC, Bel & Bo en E5 mode. In Duitsland werken we voor Peek & Cloppenburg en voor televisieshopkanaal QVC."

 

Van Laere, die geen ontwerper is maar een burgerlijk ingenieur, leerde de noden van de modesector door en door kennen als directeur bij JBC. Hij komt het bijzondere zakenmodel van Tonickx toelichten op de RetailDetail Days, die dit jaar plaatsvinden op 17 en 18 september. Ook Torfs, Dille & Kamille, Xandres, Mayerline, LDV United, Radial en nexxworks komen er getuigen over hun aanpak van het 'Nieuwe Normaal'. Het wordt een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!