Op het hoofdkantoor van Delvaux laait een bekend dilemma in de luxesector hoog op: mogen kortingen en platformen, of hoort exclusiviteit te primeren? De ruzie dreigt zelfs uit te monden in een reorganisatie.
Omzet versus imago
Bij Delvaux, de uitvinder van de moderne handtas, staan CEO Marco Probst en voormalig voorzitter Jean-Marc Loubier diametraal tegenover elkaar in een conflict dat dreigt te escaleren. Topman Probst, vroeger ook al actief bij Hugo Boss, heeft een eerder consumentgerichte kijk en gelooft in occassionele kortingen en flashverkopen, zeker ook online. Zo kreeg het Belgische lederwarenmerk recent een volledig nieuwe webshop.
Jean-Marc Loubier, vroeger CEO en samen met Fung Brands, staatsinvesteringsfonds Temasek uit Singapore en de familie Schwennicke ook een belangrijk aandeelhouder van het luxehuis, staat dan weer voor de meer “harde lijn”. Hij gelooft in een zeer exclusief imago, met een prijspositionering op het niveau van Hermès en verkoop die zoveel mogelijk via een eigen netwerk van boetieks verloopt.
Het was eerder Loubier die voor de internationalisering van het merk zorgde, met onder invloed van de andere aandeelhouders de opening van eigen winkels in Azië, maar ook onder meer in Milaan, New York en Parijs. Het botste daarbij echter vroeger ook al met Probst: tussen 2018 en begin 2020 liet Loubier zich na een eerste conflict zelf benoemen tot CEO en werkte hij Probst buiten.
Machtstrijd aan de top
Ondertussen wist de afgezette topman de tafels toch te keren en trok hij de positie van CEO weer naar zich toe. Loubier verloor daarbij ook zijn zitje als voorzitter van de raad van bestuur. Maar dat weerhoudt het duo er niet van om alweer in de clinch te gaan. De gevolgen laten zich intern weliswaar voelen: anonieme bronnen zeggen in De Tijd “een interne reorganisatie” te vrezen als het conflict niet snel wordt opgelost.
Mogelijk zijn zelfs al slachtoffers gevallen: Christina Zeller vertrok begin oktober omwille van “persoonlijke redenen” na negen jaar als artistiek directeur van het merk. De vraag is of een compromis mogelijk is, maar betrokkenen vinden alvast dat beide heren heel complementair kunnen zijn: “Probst met zijn operationele sterktes en Loubier met zijn strategische inzichten”.
In 2019 boekte Delvaux nog een recordomzet van ruim 120 miljoen euro, in mei voorspelde het luxehuis voor 2020 een omzetdaling van 20 à 30 procent omwille van de coronacrisis. Andere luxemerken lieten ondertussen weten dat de Aziatische verkoop weer begint te groeien en sneller herstelt dan verwacht. Europa en de VS kampen echter met een tweede golf van Covid-19.