Fast Retailing, het moederbedrijf van de Japanse modeketen Uniqlo, heeft in het derde kwartaal teleurstellende winstcijfers neergezet. De omzet steeg wel met bijna 9%, maar de winst bleef onder de verwachtingen van analisten.
Tik in thuisland Japan
De omzet van Fast Retailing steeg met 8,9% naar 460,5 miljard yen (3,5 miljard euro). Daarmee doet het ongeveer 100 miljoen euro beter dan de verwachtingen. Toch was het niet allemaal rozengeur en maneschijn: de nettowinst daalde immers met 4,5% naar 22,8 miljard yen (175 miljoen euro). Analisten hadden nochtans gemikt op een winst van 28,3 miljard yen (220 miljoen euro).
Vooral in Japan kreeg Uniqlo een tik te verwerken: daar daalde de operationele winst met 18% ten opzichte van een jaar eerder. De omzet groeide in Japan dan weer wel met 3,5% (waarvan 2,7% op vergelijkbare basis). De online verkoop steeg in Japan met 17,3% en is er nu goed voor 6,2% van de totale omzet.
De internationale winkels deden het met een winstgroei van 50,7% een stuk beter, terwijl ook de omzet er met 17,5% op vooruit ging. Dat was vooral te danken aan sterke prestaties in Zuidoost-Azië, China en Zuid-Korea.