De Britse modeketen New Look heeft er een slecht eerste kwartaal opzitten. Zo viel de omzet met meer dan vier procent terug, terwijl de aangepaste EBITDA een tik van meer dan 35% kreeg.
Moeilijke periode in Verenigd Koninkrijk
De omzet van New Look daalde in het eerste kwartaal met 4,4% naar 338,7 miljoen pond (375 miljoen euro). Vooral in het Verenigd Koninkrijk heeft de keten het moeilijk, want daar kreeg de vergelijkbare omzet een klap van 7,5%. De verkoop van het eigen New Look-merk daalde met 8,2% op vergelijkbare basis en zelfs de online omzet op de eigen webshop daalde met 0,6%. Op andere webshops steeg de verkoop wel met 15,7%.
Die zwakke cijfers toonden zich ook in de winstcijfers van New Look: de aangepaste EBITDA daalde immers met 37,3% naar 27,2 miljoen pond (30 miljoen euro) en er was sprake van een nettoverlies van 15,2 miljoen pond (16,7 miljoen euro). Een jaar eerder was er nog sprake van een winst van 5,8 miljoen pond (6,4 miljoen euro).
“Zoals verwacht blijft de Britse markt moeilijk, wat heeft geresulteerd in een teleurstellend kwartaal”, zegt CEO Anders Kristiansen. In het Verenigd Koninkrijk heeft New Look nu de eerste test uitgevoerd met een nieuw winkelconcept, en die zijn volgens Andersen ‘bemoedigend’. Daarnaast wordt er verder werk gemaakt van uitbreiding in China, waar de keten momenteel al 127 winkels heeft.