Een verhaal van tien jaar groei
Het komt erop aan te durven, aldus Penninckx. “Dat ligt anders als je net van de schoolbanken komt en je alles wil inzetten dan vandaag wanneer je niet alleen de verantwoordelijkheid tegenover je eigen gezin draagt, maar ook die voor 900 medewerkers. In absolute grootheden zullen we nu grotere risico’s nemen, maar in relatieve termen zullen die veel beperkter zijn.”
Vandaag leidt Penninckx modegroep FNG samen met zijn vrouw en Manu Bracke: wat 2003 startte met een idee om een eigen zaak uit te bouwen, is amper tien jaar later al uitgegroeid tot een groep met 900 werknemers en een omzet van 130 miljoen euro. Die wordt behaald met de damesmerken CKS, Van Hassels, Expresso, Baker Bridge en Claudia Sträter en de kindermerken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en Baker Bridge.
Steunen op een gedeeld leiderschap
“Gelukkig kan ik steunen op een gedeeld leiderschap. Anja, Manu en ikzelf vullen elkaar aan. Dat was zo in de beginfase en dat is vandaag nog steeds zo. Bovendien is dat niet alleen zo in de dagelijkse werking, maar ook op strategisch vlak”, zegt Penninckx.
“Daarom hebben we ook in onze raad van bestuur die verscheidenheid. Met Eric Verbaere hebben we een specialist in corporate finance aan boord, Emiel Lathouwers is een rasondernemer uit de retailsector, Gino Van Ossel is de marketinggoeroe voor retail en nu hebben we ook econoom Geert Noels erbij. Ik geloof dat we elkaar kunnen versterken op domeinen waarop we zelf minder sterk staan.”
Volgens Penninckx biedt die verscheidenheid ook een rijker klankbord. “Openheid en respect voor andere meningen en kritiek is een sleutel naar succes. Je leert het meest door je als leider een beetje nederig op te stellen, want niemand heeft alle wijsheid in pacht”, aldus de topman van FNG.
Penninckx brengt het verhaal van tien jaar groei op het tweede RetailDetail Fashion Congress, dat op 12 juni plaatsvindt en waarop ook de ‘Belgian Fashion Personality of the Year’-award zal worden uitgereikt.