Vlaanderen heeft ondernemers nodig
Er is een grote behoefte aan ondernemers in Vlaanderen. Mensen die niet kiezen voor gemak en zekerheid, maar die buiten hun comfortzone duren gaan, onbetreden paden durven bewandelen en vaak tegen de stroom in durven doorzetten.
De krant De Tijd brengt morgen vijftig verhalen van mensen die dit hebben aangedurfd, die durven ondernemen in moeilijke omstandigheden of in een moeilijke sector. Het coververhaal wordt besteed aan het trio Penninckx – Maes – Bracke.
FNG van idee tot grote groep
Penninckx, Maes en Bracke zijn burgerlijk ingenieurs die ‘iets’ wilden doen in het leven. Een beetje toevallig kwamen ze daarbij uit bij kinderkleding en richtten ze Fred & Ginger op. Intussen is Fred & Ginger uitgebouwd tot de FNG Group. Dat gebeurde deels op eigen kracht, deels door overnames. De kinderlijn is nu een onderdeel van een groter geheel, waarin damesmode intussen de bovenhand voert.
FNG telt nu zes merken: Fred & Ginger, Van Hassels, CKS, Baker Bridge, Claudia Sträter en Expresso. Rond elk merk wordt een duidelijk verhaal en een zuivere aanpak gebouwd. De collecties van FNG worden verkocht via een 130-tal eigen winkels, een 30-tal shop-in-shops en meer dan 1500 multimerkenwinkels. De geconsolideerde omzet van de afgelopen 12 maanden van FNG Group bedraagt meer dan 135 miljoen euro.
Een sterk punt hierbij is dat de initiatiefnemers geen verleden hadden in de modesector, maar dat ze door hun analytische ingenieursaanpak een aantal zaken anders konden doen dan de gevestigde namen.
Durven is niet genoeg
Het komt erop aan te durven, aldus Penninckx eerder in een gesprek met RetailDetail. “Maar dat ligt anders als je net van de schoolbanken komt en je alles wil inzetten dan vandaag waarin je niet alleen de verantwoordelijkheid tegenover je eigen gezin draagt, maar ook die voor 900 medewerkers. In absolute grootheden zullen we nu grotere risico’s nemen, maar in relatieve termen zullen die veel beperkter zijn.” Ook is durven alleen niet genoeg, beseft Penninckx. “Ondernemen is iets heel hard willen, er dan heel hard over nadenken, en daarna heel hard werken.”
“Gelukkig hebben we een sterke raad van bestuur. Met Eric Verbaere hebben we een specialist in corporate finance aan boord. Emiel Lathouwers is een rasondernemer uit de retailsector. Gino Van Ossel is de marketinggoeroe voor retail. En nu hebben we ook econoom Geert Noels erbij. Dat zijn geen jaknikkers, maar mensen met een uitgesproken gedacht. Ik geloof dat we elkaar kunnen versterken op domeinen waarop we zelf minder sterk staan.”