In een nieuw reclamefilmpje van Diesel steekt het modelabel de draak met ‘wardrobing’, het retourneren van eenmalig gedragen kleding. ‘Spot’ op twee manieren dus, van de Italianen.
Enjoy before returning
In het filmpje dragen enkele jongeren nieuwe kleren van Diesel, maar met de kaartjes er nog aan. Ze genieten van een avondje uit, maar zorgen er ook voor dat de kleren netjes blijven, zodat ze die later nog kunnen terugsturen of omruilen. Op het eind van het filmpje doet Diesel er nog een schepje bovenop: “Enjoy before returning” is de boodschap. Het reclamefilmpje werd opgemerkt door De Standaard.
Wardrobing is al veel langer een probleem in de mode-industrie, maar het fenomeen wordt nog in de hand gewerkt door de opkomst van de e-commerce. Dikwijls zijn er geen kosten verbonden aan het retourneren, wat het erg makkelijk maakt. Wie artikelen online koopt, heeft bovendien een wettelijke retourtermijn van 14 dagen. Nogal wat webshops accepteren retourzendingen zelfs gedurende 30 dagen of langer.
Lange tijd werd vooral Zalando overspoeld met retourzendingen, niet in het minst omdat het bedrijf een erg laks retourbeleid hanteerde. Nogal wat klanten maakten daar misbruik van. De online modewinkel heeft intussen wel maatregelen genomen en voorziet de kleding tegenwoordig van een groot etiket. Zonder het etiket kan de kleding niet teruggestuurd worden.