Actief in 109 landen
De omzetstijging met bijna een vijfde is een gevolg van de enorme groei die de groep doormaakt: Desigual opende vorig jaar 89 nieuwe winkels en ging van start in nieuwe markten als Brazilië, Hongkong en Chili. Tegelijk versterkte het merk zijn retailaanwezigheid gevoelig in Frankrijk, Italië en ons land.
Desigual is intussen actief in 109 landen wereldwijd en telde eind 2013 al 405 eigen winkels. Daarnaast is het merk ook nog te vinden in 11.000 multimerkenboetieks en 2.500 corners in warenhuizen. Ook online groeit Desigual erg snel: met nieuwe webshops erbij in Japan en Hongkong is de groep al aanwezig in twintig landen.
‘Nieuwe’ CEO…
Analisten schrijven het succes van Desigual toe aan CEO Manel Jadraque. Die liet in 1992 voor het eerst van zich spreken toen hij bij Louis Vuitton in Parijs operationeel verantwoordelijke werd. In 1999 keerde hij naar zijn vaderland terug als directeur aankoop en planning van Loewe, de Spaanse lederwarenfabrikant die LVMH drie jaar eerder had overgenomen.
In 2004 verliet Jadraque de LVMH-stal om bij Desigual operationeel directeur te worden. Al snel stapelde hij de verantwoordelijkheden op: productmanagement, Europese retail, expansie naar Noord-Amerika enzovoort. In de zomer van 2012 werd hij aangesteld tot algemeen directeur en sinds maart is hij officieel CEO van de Spaanse modegroep.
…en nieuwe investeerder
Jadraque heeft alvast grootse plannen met Desigual en zocht daartoe zelfs een extra investeerder: de Franse investeringsgroep Eurazeo, die half maart zo’n 285 miljoen euro op tafel legde voor net geen 10 procent van de aandelen in het Spaanse modemerk.
Dat belang waardeert Desigual op 2,56 miljard euro of liefst vier keer meer dan in 2012, zo becijferde het Spaanse zakenblad Expansión. Daarmee is Desigual meteen groter dan de 2,22 miljard euro van Mango, al komt het nog lang niet in de buurt van Inditex (67 miljard euro), H&M (54 miljard) of Primark (36 miljard euro).
“Eurazeo zal een ambitieuze en constructieve partner zijn die de ontwikkeling van Desigual helpt te versnellen”, zei de CEO van Desigual bij de bekendmaking van de participatie. Een ontwikkeling die zowel geografisch – Europa, de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Japan – als productmatig wordt, want Desigual werkt ook volop aan accessoires, schoenen en zelfs huishoudartikelen.