Grote groei op Amerikaanse markt
Het omzetcijfer betekent een daling van 0,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar dat is niets vergeleken met de forse daling van de EBTIDA: de winst voor belasting en afschrijvingen daalde met 26% ten opzichte van vorig jaar, om uit te komen op 29,1 miljoen euro. De verklaring ligt voor een deel in kosten die gepaard gaan met de uitbreidingen. Het merk meldt wel werk te zullen maken van een grotere kostenefficiëntie.
De grootste groei maakt het bedrijf in Zuid-Amerika, waar Desigual maar liefst 36% extra omzet behaalde. In dat deel van de wereld wil het merk 450 bijkomende winkels gaan openen. Ook aan de andere kant van de wereld groeide de omzet sterk: in Azië mocht Desigual een stijging met 24% noteren.
De negatieve cijfers zitten veel dichter bij huis: thuismarkt Spanje moet een omzetdaling van 5% rapporteren en in Frankrijk nam de omzet af met 4%. Lichtpuntje in Zuid-Europa is Italië, waar het merk een stijging met 7% realiseerde de afgelopen zes maanden.
Onder leiding van topman Thomas Meyer zal het bedrijf nu zijn businessplan herzien. Het doel is om de volgende stap in de groei voor te bereiden: het merk wil de organisatie vernieuwen om productinnovatie te stimuleren. Ook het optimaliseren van het winkelnetwerk staat op de agenda, met verhuizen, sluitingen en openingen.