Morgen opent Delvaux, de bekende Belgische producent van luxehandtassen, een eigen webshop. Door de coronacrisis bleven alle filialen van het bedrijf de voorbije weken dicht, maar achter de schermen werd hard gewerkt aan de nieuwe webwinkel.
Cursus
Delvaux, het oudste Belgische luxemerk, heeft zich altijd erg terughoudend opgesteld ten aanzien van de e-commerce. De online verkoop bleef tot op heden beperkt tot een occasionele samenwerking: in de Verenigde Staten werkte Delvaux samen met Barneys, maar daar kwam een einde aan toen het warenhuis ten onder ging. Recent sloot het handtassenmerk ook een overeenkomst met JD.com over de online verkoop van zijn gegeerde producten in China.
Vanaf morgen echter opent Delvaux dan toch een eigen webwinkel. De plannen bestonden al eerder, maar CEO Marco Probst heeft de coronacrisis aangegrepen om de digitale ontwikkelingen te versnellen. Probst was eerder al topman van het bedrijf, maar keerde eind vorig jaar terug na een afwezigheid van achttien maanden. In die tijd volgde hij onder meer een cursus aan de Columbia Business School over digitale marketing.
Arrogantie
“Toen ik afgelopen december na anderhalf jaar weer bij Delvaux kwam, waren we arrogant dat we alleen maar stenen winkels hadden, samen met een zeer goede service. Ik realiseerde me dat ook ik mijn iPhone gebruik om hoogwaardige elektrische gitaren aan te schaffen en dus moest Delvaux zich openstellen en een task force oprichten, niet zozeer voor e-commerce, maar vooral voor digitalisering”, zei de 54-jarige CEO aan FashionNetwork.
De digitalisering moet het mogelijk maken om gebruik te maken van data, en de zichtbaarheid en bewustwording van het merk te verhogen. Probst is er immers van overtuigd dat 80% van alle aankopen tegenwoordig op zijn minst beïnvloed zijn door online ervaringen. “Voorheen hadden we een ‘institutionele homepage’, maar die bood geen productinformatie. De volgende stap is het analyseren van clicks en klanten, wie ze zijn en waar ze vandaan komen”, benadrukt hij.