Digitale winkel
Decathlon vond na lang zoeken de perfecte locatie in het voormalige fabrieksgebouw naast meubelwinkel WEBA. Bijzonder aan het 4.000m² grote pand is dat de winkel verdeeld zal zijn over twee verdiepingen. “De bedoeling is echter dat de winkel die fysieke 4.000 m² ver overstijgt” vertelt winkeldirecteur Julien de Brouwer. Daarmee bedoelt hij dat de vestiging een echte “digitale winkel” moet worden, waar het internet volop geïntegreerd wordt op de winkelvloer.
“Met deze winkel springen we echt op de kar van omnichannel. Zo krijgen de medewerkers een tablet en komen er internetkiosken, om klanten te helpen altijd de juiste producten te vinden, ook als ze niet in de winkel voorradig zijn.
Op 15 juli opent op de parking van de winkel ook al een pop-upwinkel, die de Gentenaren vertrouwd moet maken met Decathlon en diens webshop. De pop-up wordt een afhaalpunt van 40 à 50 m², waar consumenten informatie kunnen inwinnen, ter plaatse kunnen bestellen en bestellingen kunnen afhalen.
‘Gent kijkt uit naar Decathlon’
“We zijn er al actief mee bezig om dicht bij de lokale consument te komen te staan”, aldus de Brouwer. “Deze Decathlon-winkel was een geanticipeerd project in het Gentse, want er was nog geen sportwinkel met hetzelfde, ruime aanbod als wij voeren. Voor een studentenstad met ook veel diverse sportclubs is dat nochtans erg belangrijk.”
Ook het aanbod wordt aangepast aan de lokale markt. Gebaseerd op de sportclubs in het Gentse zal Decathlon Gent 70 sporten aanbieden, waaronder ook een ProShop met klimmateriaal naar aanleiding van de nieuwe klimmuur aan de Blaarmeersen. Op de site zelf komt bovendien een mini-voetbalveldje, waar consumenten de kans zullen krijgen om de producten uit de winkel werkelijk te testen.
Met z’n allen gaan sporten
Om van start te gaan, zoekt de Gentse Decathlon-vestiging liefst 75 mensen, waarvan 15 managers en 60 verkopers. “We zijn specifiek op zoek naar mensen met een echte passie voor hun sport. De rekrutering gebeurt via ‘sports & job days’, waarbij eerst een selectie gebeurt op basis van cv, vervolgens een business case wordt opgelost en we daarna met z’n allen gaan sporten.”
“We voeren dagelijks sollicitatiegesprekken. Als universiteitsstad zit er in Gent heel wat jong talent, en de troef van Decathlon is dat er veel doorgroeimogelijkheden zijn. Ik ben daar zelf een voorbeeld van: op drie jaar tijd ben ik in het bedrijf doorgegroeid tot winkeldirecteur”, besluit de 28-jarige Julien de Brouwer.