De CEO van Debenhams, Sergio Bucher, is van oordeel dat het bedrijf beslissende stappen moest ondernemen om de eigen retailzaken te versterken in wat hij een vluchtige en uitdagende markt noemt.
Poging om het tij te doen keren
Debenhams leed het grootste verlies in zijn 240-jarige bestaan: de retailer, die dit jaar vier winstwaarschuwingen moest bekennen, boekte dit jaar uitzonderlijk hoge kosten voor maar liefst 512 miljoen pond (580 miljoen euro). In totaal leidde dit tot een verlies van 491,5 miljoen pond (550 miljoen euro), terwijl er vorig jaar nog een winst van 59 miljoen pond (67 miljoen euro) in de boeken stond. De vergelijkbare omzetgroei daalde met 2,3% door – volgens het bedrijf – “de vluchtige marktomgeving”. Ondanks deze negatieve lijn benadrukte Debenhams echter dat het voor zijn belangrijkste markten, namelijk mode en schoonheid, het marktaandeel had behouden.
Het recordverlies komt er ondanks een gerapporteerde jaarlijkse kostenbesparing van 20 miljoen pond (22 miljoen euro). Het bestuur wil nu nog extra jaarlijkse kostenbesparingen van 50 miljoen pond (55 miljoen euro) doorvoeren, om tegen 2020 een cumulatieve besparing van 130 miljoen pond (147 miljoen euro) te kunnen voorleggen. Bovendien is het ook niet uitgesloten de directie zijn opties overweegt voor de mogelijke verkoop van niet-kernactiviteiten.
In de komende vijf jaar zal de Londense keten daarom tot vijftig ondermaats presterende winkels sluiten. Een honderdtal andere winkels zal “heruitgevonden” worden en er volgt een nieuwe en kostenefficiëntere benadering voor twintig winkels. Hiermee hoopt de keten haar aandelen terug in stijgende lijn te krijgen. De toekomstplannen zouden 5.000 van de 27.000 banen in gevaar kunnen brengen.
Kliks verslaan bakstenen
De warenhuisketen is één de vooraanstaande retailzaken die het moeilijk heeft nu meer consumenten overstappen op online shoppen en op kortingen jagen. Nochtans zei Debenhams begin dit jaar dat het een online groei van 12% behaalde, wat boven de gemiddelde marktgroei was. In de tweede helft van het jaar was dat zelfs +16%. “Kliks verslaan de bakstenen. Retailers kunnen niet anders dan zich daarnaar schikken”, aldus analist Laith Khalaf van investeringsmaatschappij Hargreaves Lansdown.
“De combinatie van een sterk digitaal aanbod met daarnaast een prominente aanwezigheid in het Britse straatbeeld zou wel eens de winnende combinatie kunnen zijn voor elke retailer die het goed doet. Vooral omdat de fysieke verkooppunten de ideale locatie zijn voor klanten om items te verzamelen en terug te sturen,” voegde Khalaf toe. Om die omnichannelkansen te verzilveren rekruteerde de keten zijn CEO, Sergio Bucher, uit de gelederen van de Amazon-directie. Het is te verwachten dat men zijn technische kennis zal inzetten om de modernisering tot een goed einde te brengen.