Een leefbaar loon voor de arbeiders in Aziatische textielfabrieken: het is slechts één van de stappen die Zeeman neemt in de richting van een duurzamer textielindustrie. De retailer wil zichzelf niet op een voetstuk plaatsen, wel een aanjager zijn in de sector.
Geen fastfashion
Van een discounter als Zeeman verwacht je misschien niet meteen een rol als voorloper op het vlak van duurzaamheid, maar schijn bedriegt: “We zijn een discounter, maar ook een familiebedrijf. We willen ervoor zorgen dat het bedrijf op alle mogelijke manieren voor de volgende generaties gezond blijft. Dat betekent een duurzame groei op commercieel vlak, maar ook duurzame groei die niet ten koste gaat van mens en milieu,” zegt Arnoud van Vliet, die sinds 2011 bij Zeeman werkt als manager duurzaamheid en kwaliteit. “Ik denk dat het hele retailspeelveld tegenwoordig inzet op duurzaamheid, in minder of meerdere mate. Wij waren er inderdaad wat eerder bij: de laatste vier à vijf jaar hebben we een versnelling gemaakt en zijn we zichtbaarder geworden.”