Vorig jaar heeft De Bijenkorf opnieuw een miljoenenverlies geleden. De rode cijfers zijn grotendeels te wijten aan de verplichte winkelsluitingen afgelopen winter. Dit jaar mikt de warenhuisketen op betere resultaten dan voor de pandemie.
Optimistisch
Hoewel de omzet in het boekjaar van januari 2021 tot januari 2022 steeg met 10%, kwam De Bijenkorf uit op een operationeel verlies van 33,3 miljoen euro. De warenhuisketen wijt de rode cijfers aan hogere kosten, schrijft het FD. De zeven warenhuizen bleven tijdens de winter wekenlang dicht, als gevolg van strenge coronamaatregelen in Nederland. Voor dit jaar klinkt het bedrijf optimistischer: het resultaat zal hoger uitkomen dan in de jaren voor de pandemie.
In december vorig jaar kreeg De Bijenkorf, dat een onderdeel is van Selfridges Group, een nieuwe eigenaar: een consortium rond de Thaise Central Group en de Oostenrijkse Signa Holding. Die investeerders zijn ook eigenaar van gerenommeerde luxewarenhuizen als Rinascente, KaDeWe, Illum en Galeria Karstadt Kaufhof (waartoe ook het Belgische INNO behoort). Naar verwachting zullen de overnemers investeren in een hogere marktpositionering en een geïntegreerd omnichannel aanbod.