Hoe ze het zullen uitspreken weet niemand, maar vanaf nu kunnen ook Fransen onlineshoppen bij de Bijenkorf. Na de Franstalige Belgische webshop, valt de warenhuisketen nu ook Frankrijk zelf aan.
Net nu lockdown begint
De Bijenkorf beproeft zijn geluk in Frankrijk: net nu de tweede lockdown begint, opent de Nederlandse warenhuisformule er een webshop. Sinds 2 november is de Franse website online met meer dan duizend merken in de mode-, beauty- en wooncategorieën, weet Fashion Network. Om de expansie te ondersteunen is in 2019 een nieuw distributiecentrum in Tilburg geopend, dat 82.000 vierkante meter beslaat en toelaat om gratis levering (boven de 25 euro) binnen de twee werkdagen te bieden.
Ook retourzendingen zijn gratis en kunnen binnen de 60 dagen. Als verwelkoming wordt nog een onmiddellijke korting van 25 euro aangeboden voor de eerste online aankoop van meer dan 150 euro. Om bekendheid te krijgen, mikt de warenhuisformule in eerste instantie exclusief op onlinemarketing, met een campagne op sociale media en Youtube. Er is aan het internationale medewerkersteam ook een specifiek Frans team toegevoegd.
Europese uitrol online
De opening in Frankrijk maakt deel uit van een bredere Europese (online) expansie, die vijf jaar geleden begon met de lancering van een eerste buitenlandse e-commercesite in Vlaanderen. In 2019 ging de Bijenkorf van start in Duitsland, vervolgens in Oostenrijk in maart 2020 en ten slotte vormde de recente lancering in Wallonië in september een voorproefje voor de sprong naar Frankrijk.
Door de onlinegroeistrategie te versnellen heeft de Bijenkorf naar eigen zeggen tijdens de coronapandemie marktaandeel kunnen winnen. De premium-warenhuisketen staat daarmee in schril contrast met sectorgenotten zoals Marks & Spencer, die de kledingverkoop tijdens de coronacrisis net zag kelderen en voor het eerst in 94 jaar een verlies moest toegeven.