De gedwongen winkelsluitingen door de coronacrisis hebben ook Zeeman niet gespaard. De omzet van de textieldiscounter daalde afgelopen jaar met 3,5%.
“Bestand tegen crisis”
Zeeman realiseerde in 2020 een netto-omzet van 616,6 miljoen euro, een jaar eerder was dat nog 639,1 miljoen. De tijdelijke winkelsluitingen door corona speelden het bedrijf parten: de Nederlandse retailer verkocht in 2020 in totaal bijna 262 miljoen artikelen, tegenover 284 miljoen het jaar voordien.
Zeeman boekte een naar eigen zeggen “uitstekend winstresultaat”, al plakt de retailer daar geen exacte cijfers op. Het bedrijf voegt er in zijn MVO-verslag aan toe dat het er vóór de crisis financieel goed voor stond, en dus de gevolgen ervan wel kon opvangen.
E-commerce groeit fors
Eind vorig jaar had Zeeman 1279 winkels in zeven landen, meldt RetailTrends. De textielketen sloot enkele tientallen filialen in Nederland, maar opende wel nieuwe winkels in Frankrijk en Spanje. Er werd ook geïnvesteerd in de renovatie van bestaande vestigingen.
Online is de retailer alleen actief in Nederland en België. Beide webshops werden door de winkelsluitingen overspoeld met bestellingen en dat leverde nogal wat logistieke problemen op voor het Nederlandse bedrijf. Topman Erik-Jan Mares gaf eind vorig jaar al aan fors te zullen investeren in e-commerce.