Net als vele andere modebedrijven is Hugo Boss afgelopen jaar zwaar getroffen door de gevolgen van de coronapandemie. Het label rekent op beterschap in de tweede helft van 2021, al waagt het zich niet aan een concrete prognose.
Verlies
Door de tijdelijke winkelsluitingen en verregaande internationale reisbeperkingen zag het Duitse concern de omzet met liefst 31% terugvallen tot 1,95 miljard euro. Mede daardoor sloot Hugo Boss het jaar af met een stevig verlies: het operationeel resultaat dook 236 miljoen euro onder nul, tegenover een winst van 344 miljoen euro in 2019, weet WirtschaftsWoche.
De online verkoop van Hugo Boss groeide wél fors, met een omzetstijging van bijna 50%. Daardoor kon het bedrijf voor het eerst meer dan 200 miljoen euro omzet uit e-commerce puren. De webshop werd uitgebreid met 32 bijkomende markten. In vergelijking met andere grote modemerken, zoals Mango, blijft het online aandeel in de totale verkoop evenwel beperkt.
Digitalisering en efficiëntie
Hugo Boss slaagde er naar eigen zeggen wel in om de efficiëntie en flexibiliteit van de operationele processen te verhogen dankzij een doorgedreven digitalisering. Meer dan de helft van alle producten wordt nu digitaal gemaakt, waardoor de doorlooptijden steeds korter worden.
“Een belangrijke mijlpaal in dit opzicht is onze volledig digitaal ontwikkelde Boss casualwear-collectie, die deze zomer wordt gelanceerd”, zegt een woordvoerder. “De ontwikkeling ervan nam slechts acht weken in beslag, wat op indrukwekkende wijze aantoont hoe digitalisering ons in staat stelt beduidend sneller op markttrends te reageren en zo nog beter aan de wensen van onze klanten te voldoen.”
Hugo Boss gaat ervan uit dat het herstel na de coronalockdowns zich pas in de tweede jaarhelft echt zal inzetten, waarbij het bedrijf mikt op een “aanzienlijke verbetering” van de omzet en het resultaat.