Is er binnenkort ook geen e-commerce meer? Steeds meer onlineretailers (waaronder de Britse e-commercereus Next) halen hun webshop uit de lucht tijdens de coronacrisis, wat wel eens een voorbode kan zijn voor meer sluitingen zijn.
Precedent voor andere onlineretailers
De fysieke winkels zijn dicht, consumenten hebben andere zaken aan hun hoofd dan shoppen en de maatregelen rond afstand houden maken het moeilijk om de distributiecentra draaiende te houden. Hoewel het nog de enige (non-food)winkels zijn die mogen openblijven, sluiten daarom toch ook steeds meer retailers hun webshop.
Een opmerkelijk slachtoffer is de Britse modewebshop Next: als één van de grootste spelers op de markt heeft de onlineretailer nu toch besloten om alle activiteiten per direct stop te zetten omwille van de coronacrisis. De beslissing zou echter ook enorm veel invloed kunnen hebben op andere retailers, omdat veel spelers – en zeker hun vakbonden – Next als een soort vaandeldrager voor de onlinesector zien.
“De beslissing van Next zal waarschijnlijk weerklank vinden in de hele detailhandel – en veel magazijnmedewerkers bij andere retailers zullen zich afvragen waarom zij niet mogen thuisblijven om hun veiligheid te beschermen”, zegt retailonderzoeker Patrick O’Brien van GlobalData tegenover FashionUnited. Hij verwacht dan ook dat anderen het voorbeeld zullen volgen, tenzij ze een manier kunnen vinden om de distributiecentra veilig open te houden.
Geen nieuwe bestellingen
Ondertussen hebben onder meer sectorgenoten Net-A-Porter, River Island, TK Maxx, warenhuisketen Fenwick en het Duitse Schuh eveneens de virtuele deuren gesloten. In de Verenigde Staten neemt Victoria’s Secret-moeder L Brands geen nieuwe online bestellingen meer aan, omdat het zich nu volledig richt op de verkoop van zeep en handgels via het andere dochtermerk Bath & Body Works. Ook outdoormerk Patagonia sloot zowel al zijn winkels als webactiviteiten.
Dichterbij huis zijn onder andere de webwinkel van de Kringwinkels en de webshop van schoenenketen Berca momenteel dicht. Bij andere retailers ligt het probleem daarentegen eerder bij een te grote toeloop dan te weinig vraag: zo moeten niet-dringende zaken in de magazijnen van Amazon al plaats ruimen voor enkel de meest essentiële goederen en gaat ook Bol.com bij het verzenden voorrang geven aan noodzakelijke producten.