Het Franse kledingicoon Tati gaat zijn winkel in Parijs – de eerste en tegelijk allerlaatst overgebleven vestiging – sluiten. Veranderende shoppinggewoonten en de coronacrisis liggen aan de basis van de sluiting.
Verloren strijd
Eigenaar GPG had al fors gesnoeid in het winkelnetwerk, dat ooit meer dan honderd vestigingen telde, maar zei vorig jaar de originele winkel vlakbij de Sacré Coeur te willen behouden. Nu heeft het echter aangegeven te denken dat het een verloren strijd voert: tussen oktober 2019 en mei 2020 viel de verkoop terug met meer dan 60% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Volgens Yohann Petiot van de Franse handelsfederatie van kleding- en schoenenretailers is Tati in de eerste plaats het slachtoffer van gewijzigde shoppinggewoonten en de opkomst van agressievere rivalen met een vergelijkbaar bedrijfsmodel. Daarnaast hebben ook het protest van de ‘gele hesjes’, de stakingen bij het openbaar vervoer en de lockdown ten gevolge van de coronacrisis het bedrijf zwaar getroffen, besluit hij.
Eerste discounter
Tati heeft het bijna driekwart eeuw uitgezongen: het bedrijf werd in 1948 opgericht door Jules Ouaki, een Tunesische immigrant. De zaak, die zich vooral onderscheidde door de extreem lage prijzen, werd een groot succes. De karakteristieke geruite draagtassen in roze en wit, waarvoor vele klanten zich aanvankelijk schaamden, groeiden zelfs uit tot een stijlstatement voor filmsterren en beroemdheden.
De voorbije decennia kreeg de keten het steeds moeilijker door de opkomst van reuzen als H&M en Primark, schrijft The Guardian. In 2004 werd het verlieslatende familiebedrijf opgekocht door Eram Group. In 2017 kwam de keten in handen van GPG terecht, dat de strijd nu opgeeft.