De Duitse rivaliserende sportmerken Adidas en Puma zien hun omzet en winst in Azië dalen als gevolg van het coronavirus. Adidas vreest een half miljard aan winst te verliezen door de pandemie.
Grote onzekerheid
Adidas verwacht dat de omzet in het eerste kwartaal in China met 1 miljard euro zal dalen, en de operationele winst met 400 à 500 miljoen. Voor de groep zou dat een daling betekenen van zowat 10%. Sinds het Chinese nieuwjaar eind januari zag het bedrijf de omzet zakken met zowat 85%, als gevolg van winkelsluitingen. Ook Puma toont zich bezorgd: “Gezien de duur van de situatie in China, de negatieve impact in andere Aziatische landen en nu ook de verspreiding naar Europa en de VS, moeten we helaas concluderen dat een normalisering op korte termijn niet zal plaatsvinden,” zegt het bedrijf aan Reuters.
Terwijl de situatie in China nu licht lijkt te verbeteren, dalen de winkelbezoeken in Japan en Zuid-Korea, waar doorgaans veel Chinese toeristen komen. Ook in Europa komen er minder shoppers naar de winkels. Over de hele wereld worden sportevenementen geannuleerd, uitgesteld of gespeeld zonder toeschouwers. Er is nu zelfs grote onzekerheid over de komende Olympische Spelen en het Euro 2020-voetbaltornooi.
Beide bedrijven realiseren bijna een derde van hun omzet in Azië, dat de afgelopen jaren een belangrijke groeimarkt voor sportartikelen is geweest. Bovendien komt ook een belangrijk deel van de productie uit die regio. De meeste fabrieken zijn wel weer actief en de bevoorrading zou weinig hinder ondervinden.