De coronacrisis heeft ook Nike hard getroffen: het sportmodemerk moest in het voorbije kwartaal een onverwacht nettoverlies en een omzetdaling van 38% toegeven. E-commerce is duur, klinkt het.
Verzendkosten drukken marge
Zelfs Nike, vaak een van de meest robuuste retailmerken, moest klappen incasseren van het coronavirus. In het afgelopen kwartaal zakte de omzet met 38% op jaarbasis naar 6,31 miljard dollar (5,5 miljard euro), terwijl analisten uitgingen van ‘maar’ een kwart minder omzet. Nog frappanter is evenwel dat het sportieve merk onverwacht een nettoverlies optekende: Nike meldde een verlies van 790 miljoen dollar (700 miljoen euro), ten opzichte van een nettowinst van 989 miljoen dollar een jaar geleden.
Door de sluiting van de meeste winkels tijdens de wereldwijde lockdowns, stapelden de voorraden zich op. Maar ook de sterke groei online kostte Nike veel geld: hoewel de onlineverkoop met liefst 75% steeg (goed voor zo’n 30% van de totale omzet), oefenden de verzendingskosten en de retourkosten druk uit op de marge, die zo daalde van 45,5% naar 37,3%.
Doel: 150 afhaalwinkels
Toch wil de Amerikaanse sportmodeproducent verder blijven inzette op e-commerce: eerder had het bedrijf zich tot doel gesteld om tegen 2023 een digitale penetratie van 30% te bereiken, maar aangezien dat nu al is bereikt, verhoogt Nike de ambitie naar 50% “in de afzienbare toekomst”. “Wij blijven investeren in onze grootste kansen, met inbegrip van een meer verbonden digitale markt”, zei CEO John Donahoe bij CNBC.
De topman wil de onlinebusiness centraal gaan stellen in alles wat zijn merk doet: zo moeten er ook meer kleine winkels komen, die vooral dienen als afhaalpunten. Wereldwijd wil Donahoe ongeveer 150 van dergelijke locaties openen. Nike biedt op dit moment geen fiscale vooruitzichten voor het huidige boekjaar, maar de CEO verwacht dit jaar ongeveer stabiel te eindigen.