Al tweede award op korte tijd
Uit meer dan 600 inzendingen uit de hele wereld riep de jury van de prestigieuze reailinterieurwedstrijd Concept Fashion Store in Lochristi uit tot “het origineelste en meest vernieuwende interieur“. De jury omschreef het concept als een “antwoord op de retailuitdagingen van de toekomst”.
“De internationale jury in Londen wist vooral de ver doorgedreven belevingsinrichting van de ‘fashion store’ in Lochristi te appreciëren”, reageert een tevreden managing director Nicolas Block van creatief agentschap King George, dat het interieur ontwierp. “Nu winkels steeds meer concurrentie krijgen van internetshoppen, wisten wij via conceptbedenking een gepast antwoord te bieden, dankzij een creatieve invulling met storytelling.”
Het is voor de 1.250 m² grote conceptstore al de tweede bekroning op korte tijd: vorige week won het in Brussel ook al de BLSC-innovatieprijs voor “Beste nieuw retailconcept van de voorbije twee jaar“.
Lochristi bloemengemeente
Hun verhaal gingen de ontwerpers nochtans niet eens zo ver zoeken: “De grond waarop de winkel gevestigd is, bracht meer dan 100 jaar lang bloemen en planten voort. Bij de inrichting van de zaak lieten we ons dan ook inspireren door de plantenteelt en het bloemenverleden van de gemeente: elk aspect in de shop refereert naar een element uit dat rijke verleden. Op die manier willen we de klanten die de geschiedenis van hun woonplaats goed kennen een aha-erlebnis bezorgen.”
Pronkstuk van de zaak is de verticale tuin die, met zijn hoogte van 8 meter, vanaf de benedenverdieping tot aan het dak van de eerste verdieping reikt. Drie grote stammen van elk 6 meter, bekleed met eeuwenoud hout in alle kleuren, leiden de klant naar de eerste verdieping, in een tunnel van plastic boogserres. De pashokjes zijn gemaakt van golfplaten, een klassieker in de sierteelt om opberghokken op te trekken.
De accessoirezone met handtassen en schoenen werd dan weer ondergebracht in zwarte serres (foto). De kassazone tot slot werd omgevormd tot het ‘huis’ van de bloementelers, die traditioneel aan de straatkant van hun bedrijf wonen.
De Concept Fashion Store-groep telt in ons land alles samen 14 modewinkels, verspreid over Vlaanderen en Brussel.