Het gaat Comme des Garçons duidelijk voor de wind: niet alleen dikte het modelabel van Rei Kawakubo zijn winst vorig jaar aan met 30 procent, ook een nieuw merk zit in de pijplijn. Dat lanceert CdG in juli online, later ook in zes nieuwe winkels wereldwijd.
Lancering online
Over de nieuwe lijn waarmee Comme des Garçons in juli voor de dag zal komen, is vandaag nog niet zoveel bekend. Wel staat vast dat het merk, het achttiende alweer binnen het portfolio van CdG, internet-gebaseerd zal zijn: de verkoop ervan start via de webshop die Rei Kawakubo, creative director bij CdG, op dit moment aan het ontwerpen is. In een latere fase zal de collectie ook te verkrijgen zijn in zes nieuwe bakstenen winkels wereldwijd.
De lancering loopt gelijk met de heropening van de eerste Chinese winkel van Dover Street Market, de multimerkenwinkel die Kawakubo samen met echtgenoot Adrian Joffe in Londen opende, maar die inmiddels vestigingen heeft in New York City, Tokyo en Singapore. Beide bedrijven van het echtpaar doen het goed: Dover Street Market, dat behalve CdG ook kleding verkoopt van Ann Demeulemeester, Balenciaga, Céline en Gucci, verkocht vorig jaar 35 procent meer kleding. Ook CdG zag zijn omzet stijgen met 30 procent tot 300 miljoen dollar (243 miljoen euro).
Hoewel momenteel weinig details bekend zijn over het nieuw te lanceren merk, valt te verwachten dat de onlineverkoop ervan een blitz-start zal krijgen: Kawakubo, die al jaren op heel wat fans kan rekenen, zag haar populariteit nog toenemen na het eerbetoon dat ze ontving op de laatste editie van het prestigieuze Met Gala.