Voor het derde jaar op rij publiceert moderetailer JBC rode cijfers, als gevolg van een dalende omzet en oplopende investeringen. Kostenbeheersing en innovatie moeten voor een kentering zorgen, zegt CEO Bart Claes.
Woelige retailmarkt
Claes Retail Groep, de holding boven winkelketens JBC en Mayerline, heeft zopas zijn jaarcijfers voor 2018 neergelegd bij de Nationale Bank. Het bedrijf behaalde in het boekjaar 2018 een omzet van 240,2 miljoen euro, tegenover 267,9 miljoen een jaar eerder. Het nettoverlies bedroeg 18 miljoen euro, een lichte verbetering in vergelijking met de 19 miljoen euro in 2017. De EBITDA bedroeg 2,4 miljoen euro.
Het derde verliesjaar op rij heeft alles te maken met een bijzonder woelige retailmarkt: de modeverkoop staat onder druk, de kosten stijgen. Toch toont het bedrijf zich strijdvaardig: de komende zes maanden gaat JBC vijftien winkels vernieuwen, met het accent op beleving en een kindvriendelijke aanpak. Nieuwe collecties met andere prijs-kwaliteitpunten verschijnen vanaf dit najaar in de winkels. Bij Mayerline wordt het aanbod stijlvoller: op 5 september heropende alvast de winkel in Wijnegem volgens een nieuw concept.
Ook rationaliseert de keten zijn winkelnetwerk, worden huurcontracten heronderhandeld en investeert de groep in automatisering, digitalisering en artificiële intelligentie. De eerste maanden van 2019 tonen een positieve trend, in 2020 wil CRG stappen zetten richting zwarte cijfers op EBIT-niveau. In een interview met RetailDetail geeft CEO Bart Claes toelichting bij de cijfers en de vernieuwde strategie.